Verhuizen en energieleverantie

energiewereld-verhuizen-energielevering-2.jpgAls je verhuist, kun je bij dezelfde energieleverancier blijven. Je energiecontract verhuist dan gewoon mee naar je nieuwe woning. Een energiecontract is namelijk persoonsgebonden. Je kunt zelf kiezen van wie je energie geleverd krijgt.

Veranderen van energieleverancier

Een verhuizing is ook een goed moment voor het vergelijken van energie. Het kan goed mogelijk zijn dat je op je energierekening kunt besparen door over te stappen. Denk wel aan de opzegtermijn.

Verhuis je naar een andere regio, dan kun je te maken krijgen met een andere netbeheerder. Dat is de partij die de aansluiting op het gas- of elektriciteitsnet regelt en het transport van gas of elektriciteit verzorgt. Je kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen. Je energieleverancier zal jouw netbeheerder op de hoogte stellen van veranderingen. Je hoeft hier verder dus niets voor te doen.

Checklist energiecontract wijzigen bij verhuizen

1. Zoek uit welke energieleverancier je nu hebt

Als je verhuist, moet je dit melden aan je energieleverancier. In de meeste gevallen heb je één energieleverancier. Je kunt echter aparte energieleveranciers voor elektriciteit en voor gas hebben. Voor het verwerken van je verhuizing brengen sommige energiebedrijven een administratieve vergoeding in rekening.

2. Geef je verhuizing op tijd door

Je energieleverancier verzorgt de nodige contacten met alle betrokkenen bij je verhuizing, zoals de regionale netbeheerder. Geef je verhuizing daarom tijdig door aan je energieleverancier. Dat kan al drie maanden voor je verhuist. Om alles op tijd in orde te brengen, moet dit uiterlijk twee weken voordat je verhuist. Een verhuizing kan tegenwoordig ook vaak via de site van de energieleverancier worden doorgegeven.

3. Noteer de meterstanden

Na de verhuismelding ontvang je binnen enkele dagen een ontvangstbevestiging en een verzoek om de meterstanden door te geven. Het gaat om de meterstanden van je gas- en je elektriciteitsmeter van je oude en nieuwe woning. Vul deze in op de dag van de sleuteloverdracht. Doe dit bij voorkeur samen met de vorige bewoner. Het is dan voor alle partijen duidelijk wie vanaf welke meterstand voor het energieverbruik betaalt. Je energieleverancier geeft de meterstanden ook door aan je netbeheerder.

4. Stuur de meterstanden binnen 15 dagen op

Geef de meterstanden binnen vijftien dagen na de verhuisdatum op aan je energieleverancier. Bij de meeste energieleveranciers kan dit tegenwoordig ook online. Het is van belang dat je dit tijdig doorgeeft. Doe je dat niet, dan schat de netbeheerder de meterstanden. Je eindafrekening is dan minder nauwkeurig.

5. Controleer je eindafrekening

Kijk of de meterstanden die je hebt opgegeven ook op de eindafrekening staan. Kom je er dan achter dat de meterstanden niet kloppen, neem dan contact op met je energieleverancier. Doe dit zo snel mogelijk. Uiterlijk vijf werkdagen voor het einde van de derde maand na de overstapdatum mogen er andere meterstanden worden ingediend.

Nog geen energiecontract?

Ga je vanuit een studentenhuis naar een andere woning, vertrek je uit het ouderlijk huis of gaan jij en je partner uit elkaar en koop je een andere woning? Dan kan het zijn dat er nog geen energiecontract is dat op jouw naam staat. Meld je aan bij een energieleverancier zodra je nieuwe adres bekend is en weet wanneer je de nieuwe woning betrekt. Met de Energievergelijker van Energiewereld.nl regel je het veilig, snel en gemakkelijk.

Betrek je als eerste bewoner een nieuw huis, informeer dan eerst de netbeheerder in de plaats waar je gaat wonen. Je ontvangt dan een brief van de regionale netbeheerder met het verzoek om binnen 20 dagen een energieleverancier te zoeken. Wanneer je je hierna aanmeldt bij een energieleverancier zal deze de netwerkbeheerder inlichten. Je moet dus zelf de netwerkbeheerder informeren wanneer je vanuit een startsituatie een huis betrekt.

De eindafrekening

Binnen 6 weken na je verhuizing moet je energieleverancier je een eindafrekening toesturen. Als je na deze termijn nog geen eindafrekening hebt ontvangen, dan kun je dit het beste eerst voorleggen aan je energieleverancier. Is je eindafrekening niet correct of heb je de rekening te laat heeft ontvangen, dan kun je dit het beste eerst voorleggen aan je energieleverancier. Kom je er samen niet uit, dan kun je je geschil aan de Geschillencommissie voorleggen.

Geactualiseerd: 17-03-2017