Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur
0342 - 411 357   06 444 09 555

De eindafrekening energie

De eindafrekeningEen eindafrekening krijg je alleen als je verhuist of overstapt naar een andere energieleverancier. Op de eindafrekening staat hoeveel energie je gebruikt hebt, of je daarvoor nog geld moet bijbetalen of terugkrijgt. Volgens de wet moet je oude energieleverancier je binnen zes weken na de overstap een eindafrekening sturen.

Meterstanden

Bij een overstap of verhuizing vraagt je nieuwe energieleverancier om je meterstanden, zowel van je elektriciteitsmeter als van je gasmeter. Je energieleverancier moet je meterstanden binnen 15 werkdagen na de datum van je overstap of verhuizing doorgeven aan de netbeheerder. Binnen deze termijn moet je de meterstanden doorgeven.

Geef je de standen niet door, dan kunnen de meterstanden worden geschat. Dit kan leiden tot een hogere of lagere energierekening.

Meterstanden worden gecontroleerd

Als je de meterstanden op tijd hebt doorgegeven, dan controleert je energieleverancier of je meterstanden geloofwaardig zijn. Is dit niet het geval, dan neemt de energieleverancier contact met je op. 

Je kunt dan nog een keer de meterstanden doorgeven. Of je energieleverancier stelt samen met je vast dat de ingediende meterstanden toch wel kloppen. Ook dit moet binnen de termijn van 15 werkdagen na je overstap of verhuizing gebeuren.

Geef je de standen niet door, dan worden je meterstanden geschat. Op je eindafrekening kun je terugvinden of de meterstanden geschat zijn.Energiewereld-mannetje-eindafrekening.jpg

Controleer je eindafrekening

Na de overstap of verhuizing krijg je binnen zes weken een eindafrekening. Op de eindafrekening staan de meterstanden. Controleer deze eindafrekening met de standen die je hebt doorgegeven.

Klopt de eindafrekening niet?

Zijn je meterstanden geschat of kloppen de meterstanden op de eindafrekening niet met wat je hebt doorgegeven? Neem zo snel mogelijk contact op met je energieleverancier. Doe dit binnen twee weken na je eindafrekening, dan ben je in ieder geval op tijd. Je energieleverancier kan dan nog contact opnemen met de netbeheerder. Beiden gaan na of de meterstanden kunnen worden gewijzigd. Bij een overstap moet je contact opnemen met je nieuwe energieleverancier.

Let op: reageer je later dan twee weken na de eindafrekening? Neem dan contact op met overheidsloket ConsuWijzer voor een advies op maat. Het kan zijn dat je te laat bent om de meterstanden nog te laten aanpassen.

Leg je geschil voor aan de Geschillencommissie

Ben je het niet eens met de beslissing van de energieleverancier op je bezwaar? Dan kun je naar de Geschillencommissie gaan. Deze beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit, dan moeten je energieleverancier en jij je hieraan houden. Bijna alle energieleveranciers zijn bij de Geschillencommissie aangesloten. Of jouw energieleverancier aangesloten is kun je terugvinden in onze Energievergelijker onder 'leveranciersgegevens'.

Geactualiseerd: 25-01-2016