Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

De jaarafrekening

Eén keer per jaar krijg je een jaarafrekening. Daarin staat hoeveel energie je de afgelopen periode hebt gebruikt. Hierin staat ook of je moet bijbetalen of dat je geld terug krijgt. Bijbetalen is heel vervelend, maar overkomt jaarlijks een kwart van alle Nederlandse huishoudens. De oorzaak is een te laag maandelijks voorschotbedrag. 

De gemiddelde energierekening bestaat voor het grootste deel uit gaskosten voor de verwarming van onze woning, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.

Het energiebedrijf maakt de jaarafrekening op aan de hand van je meterstanden. Je energieleverancier kan op drie manieren je meterstanden voor gas of elektriciteit achterhalen:Energiewereld-mannetje-jaarafrekening.jpg

  • Je geeft de meterstanden zelf door, bijvoorbeeld door de meterstanden op een toegestuurde meterkaart in te vullen en op te sturen of via de telefoon of internet door te geven.
  • Een meetbedrijf komt bij je thuis om de meterstand bekijken. Dit moet eens in de drie jaar gebeuren.
  • Je slimme meter geeft de meterstanden zelf door.

Het kan ook gebeuren dat het energiebedrijf je energieverbruik schat. Dit kan als je je meterstanden niet of niet op tijd doorgeeft. Het energiebedrijf gebruikt dan de schatting om de jaarafrekening te maken.

Wat is een duidelijk controleerbare energierekening?

Je moet een energierekening eenvoudig kunnen vergelijken met de prijzen in je energiecontract. Zodat je kunt controleren of je inderdaad de afgesproken prijs betaalt.

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat slechts 16 van de 40 energieleveranciers hun klanten een duidelijk controleerbare factuur sturen.  De overige 24 hebben een laatste waarschuwing gekregen van de ACM. Een aantal van hen riskeert zelfs een boete als zij begin 2018 nog steeds geen duidelijk controleerbare rekening sturen. 

Wie doen het goed?

Delta, DVEP Energie, NLE, Eneco, Energiedirect, Essent, HVC, Main Energie, OM, Oxxio, Pure Energie, Qurrent, Qwint Energie, ServiceHouse, Vandebron en WoonEnergie doen het goed volgens de toezichthouder. Peildatum voor de controle was 1 juli 2017.

onduidelijke_energienota_ACM.jpg

Klacht indienen bij je energieleverancier

De jaarafrekeningBen je het niet eens met je jaarrekening en lost het energiebedrijf het probleem met je jaarafrekening naar jouw mening niet goed op? Dan moet je het bedrijf eerst formeel melden dat je niet tevreden bent. In de Algemene Voorwaarden van je energiebedrijf staat hoe je een bezwaar moet indienen en binnen welke termijn dit moet gebeuren.

Het bezwaar dat je indient bestaat uit het sturen van een brief naar je energieleverancier met de reden waarom je niet tevreden bent met je jaarafrekening. Hierin vermeld je ook de termijn waarbinnen je een reactie van het bedrijf verwacht.

Verstuur je brief per aangetekende post, zodat je bewijs hebt dat je de brief hebt gestuurd. Je energieleverancier moet dan zo snel mogelijk op je bezwaar reageren. Heb je, na het versturen van de bezwaarbrief, nog niet van je leverancier gehoord wat zij met je klacht doen? Dan kun je wachten met betalen totdat je leverancier heeft laten weten wat zij heeft besloten.

De geschillencommissie

Heb je bezwaar gemaakt tegen je jaarafrekening maar je bent het niet eens net de genomen beslissing? Dan kun je naar De Geschillencommissie gaan. De geschillencommissie beslist in deze gevallen welke partij gelijk heeft. De meeste energiebedrijven zijn lid van de Geschillencommissie Energie en Water. Bij alle producten op Energiewereld is te zien of een leverancier hierbij aangesloten is. Het kan ook zijn dat je energiebedrijf een eigen regeling voor geschillen heeft.

Als je niet tevreden bent met je energieleverancier dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om over te stappen op een energieleverancier die de zaken beter voor elkaar heeft. Lees dan eerst de beoordelingen van bezoekers over de energieleveranciers. Energieleveranciers vergelijken op prijs en kwaliteit.

Geactualiseerd: 30-01-2018