Durion belooft DTe beterschap met vergunning
door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten
De Dienst Uitvoering en Toezicht Energie (DTe) heeft Durion aangesproken op haar manier van klantenwerven. De energieleverancier heeft beterschap beloofd en heeft inmiddels ook een leveringsvergunning voor groene stroom gekregen onder voorwaarden.
Er zijn de afgelopen maanden bij de DTe al meerdere malen klachten binnengekomen over het telefonisch werven van klanten door het energiebedrijf Durion. Volgens verschillende andere leveranciers gebeurde dit op een misleidende manier. Zo werd de suggestie gewekt dat Durion samenwerkt met de desbetreffende netwerkbeheerders, en beseften veel klanten niet dat ze een contract met het bedrijf aangingen.
De DTe heeft inmiddels inzage gehad in het belscript van Durion. N.a.v. dit script heeft de Dte Durion opgedragen ervoor te zorgen dat klanten meer duidelijkheid moeten krijgen tijdens het telefoongesprek. Zo moet duidelijk worden voor welke tarieven klanten dit contract aangaan en moet er duidelijk worden vermeld dat Durion niet samenwerkt met netwerkbeheerders. Ook moet Durion duidelijker zijn in haar correspondentie. De klant moet weten dat hij een contract aangaat, voor welke prijs en hoe deze prijs is opgebouwd, wat de duur en de opzegtermijn van het contract is, en welke betalingswijze wordt gehanteerd.
De DTe gaat de komende periode controleren of Durion zich aan deze voorwaarden houdt. De energieleverancier levert al langer groene stroom, maar was niet in het bezit van een leveringsvergunning. Volgens de huidige wet is dit toegestaan. DTe verwacht dat dit in de nabije toekomst verandert. Een energieleverancier moet dan eerst de vergunningsprocedure doorlopen voordat hij klanten mag werven.
Overigens zijn de afgelopen week alle vergunningshouders door de toezichthouder per brief geïnformeerd over de wijze waarop zij 'derden' (wederverkopers) mogen inzetten voor het werven van nieuwe klanten. Zo mogen deze zogenoemde wederverkopers niet onder eigen naam leveringsovereenkomsten aangaan.
Zie ook:
Delta protesteert tegen klantenwerving Durion.
Agressieve benadering schrikt consument af
Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...