Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

‘Gegevens stroomklant centraal bewaren‘

De energiebedrijven kunnen grote veranderingen in hun klantenbestand nauwelijks aan. Als op 1 juli de gas- en stroommarkt wordt vrijgegeven, levert een overstap van meer dan een op de twintig klanten problemen op in de administratie. Het adviesbureau Cap Gemini Ernst & Young pleit daarom voor een centraal registratiepunt.

Bedrijven moeten dan wel gegevens delen, zoals de banken doen via Interpay. Dat voorkomt veel admistratieve rompslomp tussen bedrijven onderling. Daardoor kunnen op termijn de kosten en daarmee de energieprijzen weleens gaan dalen, denkt het adviesbureau.

,,Het zou bijvoorbeeld een onafhankelijk overheidsorgaan moeten worden onder netbeheerder TenneT‘‘, zei adviseur T. Fens over het registratiepunt donderdag. Hij verwijst naar de situatie in AustraliĆ«, waar een dergelijke instantie al bestaat. Voorwaarde is wel dat alle bedrijven meewerken.

Branchevereniging EnergieNed verwacht niet dat de plannen snel in de praktijk worden gebracht. ,,Bedrijven zijn zich nu aan het voorbereiden op de nieuwe marktsituatie die eraan zit te komen. Daar hebben ze hun handen vol aan en dat heeft ook de hoogste prioriteit‘‘, aldus een woordvoerder.

EnergieNed heeft zelf al het initiatief genomen om een soort toezichthouder in te stellen voor de liberalisering van de energiemarkt. Deze moet als een regisseur kijken of alles goed verloopt; bijvoorbeeld of energiebedrijven elkaar niet tegenwerken als een klant wil overstappen.

Alleen grote en middelgrote bedrijven en klanten voor groene stroom mogen zelf nu hun elektriciteitleverancier kiezen. Per 1 juli komen daar ongeveer twaalf miljoen klanten van gewone stroom en gas bij. Veel energiebedrijven moeten afwegen of zij actief moeten strijden om de gunst van nieuwe klanten.

Het is nog onduidelijk welke strategie bedrijven gaan voeren. Zo zijn er deskundigen die denken dat de energiesector een veldslag gaat voeren die lijkt op de prijzenslag bij de supermarkten.

Volgens Fens zijn het vooral de kleinere bedrijven, vaak nieuwkomers, die agressief gaan adverteren. ,,Zij kunnen zich dat veroorloven omdat hun administratie kleiner is en het makkelijker is veranderingen te registreren.‘‘ Grote ondernemingen zullen vooral adverteren om klanten te behouden, meent de adviseur. ,,Je ziet dat zij met hun reclame vooral op naamsbekendheid mikken.‘‘

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.