Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Angst voor overstap nieuwe energieleverancier onnodig

door Jeanet Woldring

De vrees onder consumenten voor problemen bij het overstappen naar een andere energieleverancier is over het algemeen niet nodig. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek naar de tevredenheid over de dienstverlening van energieleveranciers dat is uitgevoerd door Vereniging Eigen Huis in samenwerking met de onafhankelijke vergelijkingssite Gaslicht.com. 

Twijfel onterecht
Veel consumenten laten kansen op besparingen op de energierekening liggen omdat zij het lastig vinden om energieleveranciers met elkaar te vergelijken of omdat zij problemen verwachten bij de overstap naar een andere leverancier. Daarnaast bestaan er veel twijfels over de kwaliteit van de dienstverlening bij andere energiebedrijven.

Kwaliteit dienstverlening voldoende
Uit onderzoek naar de tevredenheid over energieleveranciers onder ruim 10.000 leden van Vereniging Eigen Huis blijkt echter dat de ervaringen met zowel het overstappen als de kwaliteit van de dienstverlening over het algemeen voldoende zijn. De meeste consumenten geven hun energieleverancier rapportcijfers tussen de 6 en 7,5 voor verschillende aspecten van de dienstverlening en zijn daarmee redelijk tevreden. Het meest te spreken zijn consumenten over de jaarlijkse afrekening, de online dienstverlening en de klantvriendelijkheid. 

Klachtenafhandeling
De laagste rapportcijfers gaan naar de klachtenafhandeling. De Nederlandse Energie Maatschappij krijgt van haar klanten slechts een 4,3 en scoort daarmee op dit onderdeel zelfs bijzonder slecht. Greenchoice en United Consumers krijgen op bijna alle onderzochte aspecten de hoogste rapportcijfers, terwijl de Nederlandse Energie Maatschappij  en OXXIO op bijna alle onderdelen de laagste waarderingscijfers verdienen. 

Vereniging Eigen Huis gaat de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek overhandigen aan de onderzochte energiemaatschappijen en waar nodig aandringen op verbetering van de dienstverlening. Daarbij wordt de nadruk gelegd op verbetering van de snelheid en tevredenheid over de klachtenafhandeling.
 
Jaarlijks onderzoek
Het onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de dienstverlening van 12* energieleveranciers is samen met de onafhankelijke vergelijksite Gaslicht.com uitgevoerd onder bijna 10.750 leden van Vereniging Eigen Huis. Het onderzoek werd eind 2009 voor de eerste keer gehouden en wordt jaarlijks herhaald. Daarnaast zal Vereniging Eigen Huis samen met Gaslicht.com een continu kwaliteitsonderzoek uitvoeren onder consumenten die naar een andere energieleverancier overstappen via de Energieprijzenvergelijker.




* ongeveer de helft van alle energieleveranciers van Nederland 
 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.