Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Anna: intelligente, warme huisgenoot moet energie besparen

door Jeanet Woldring 16 reacties

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) introduceert onder de naam Anna een ‘slimme’ thermostaat. Het energiebedrijf  is hiervoor een tijdelijke exclusieve samenwerking aangegaan met de firma Plugwise. De thermostaat is gericht op slimme energiebesparing in huis. 

Het glanzende witte apparaatje vervangt de thermostaat en regelt zelf de ideale temperatuurinstelling door zichzelf te programmeren. Met de bijbehorende app is Anna volledig op afstand te bedienen. Bestaande klanten van NLE kunnen als eerste gebruikmaken van Anna.

Zorgeloos besparen
Anna gebruikt ‘geo-fencing’ om te bepalen of er mensen in de buurt zijn. En schakelt zichzelf uit als je weg bent en weer aan als je op weg naar huis bent. Ook wordt rekening gehouden met het weer. Er zijn drie profielen die uiteenlopen van ‘comfortabel’ tot een zeer zuinige stand.

Nederlands product
Anna is 100 procent Nederlands: ze is in eigen land bedacht en ontwikkeld voor de Nederlandse cv-ketels en ze wordt in Eindhoven geproduceerd. Anna is een co-creatie van de Nederlandse Energiemaatschappij en Plugwise. Er is veel aandacht besteed aan het design; Anna licht bijvoorbeeld op om te laten weten dat ze een instructie heeft begrepen.

Privacy
Een zorg van veel mensen is dat smart home producten die aangesloten zijn op internet informatie doorspelen aan derde partijen zoals adverteerders. Om de privacy van klanten te waarborgen deelt Anna nooit gegevens met andere partijen. De data is en blijft van de consument, aldus het persbericht.

#Whoisanna
Voorafgaand aan de officiële lancering werd een teasercampagne ingezet. Op tv en radio werden spotjes uitgezonden waarin een mysterieuze stem “Anna, Anna, Anna” fluisterde, waarna ze ‘wakker’ werd. Er werd verwezen naar whoisanna.com. Dit leidde tot veel speculatie op social media over wie Anna zou zijn. De website whoisanna.com kreeg meer dan 100.000 unieke bezoekers. 

Anna is vanaf medio september te bestellen voor bestaande klanten van NLE voor 3,99 euro per maand. Plugwise gaat de Anna-thermostaat op korte termijn los verkopen voor 299 euro.

Update 18 sept.: Anna is niet gekoppeld aan een langjarig energiecontract van NLE. Consumenten die overstappen naar een andere energieleverancier kunnen de slimme thermostaat gewoon blijven huren.

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (16)

Geplaatst door: gert ()

Ik heb na het ANNA nu een Toon en deze werkt perfect doet alles .

Geplaatst door: Rick ()

Zat er aan te denken om hem te bestellen, maar naar dit allemaal gelezen te hebben zie ik er toch van af. Wat een ellende zeg, bah !

Geplaatst door: gert ()

Martin. Ik heb meerdere anna.s aan de muur gehad en precies het zelfde als bij u stoken tot tropische temperaturen waardeloos produkt

Geplaatst door: Martin ()

Ik heb Anna pas geleden in huis gehaald, ze heeft er precies 5 dagen gehangen.
Al had ik haar om 7 uur s'ochtend ingesteld op 20 graden, kwam ik beneden om 6.45 uur en was het al vies warm.
S'avonds om 22 uur moest ze uitslaan maar zat ik om 20 uur al in de kou.
Elk moment dat ze aansprong werd het vies warm in huis waarna ik de ramen open kon zetten omdat het zo benauwd was.
Ik was er na 5 dagen helemaal klaar mee en het hoefde van mij ook niet meer opgelost te worden.
Ik heb zelf mijn honeywell weer terug gehangen en die doet het weer perfect, aan wanneer ik wil en uit wanneer ik wil.
want het is wel zo dat ze hem voor je op komen hangen maar demonteren moet je zelf doen, en dan vervolgens aangetekend terug sturen.
Voor mij geen Anna meer.

Geplaatst door: Gert ()

anna nr 3 is ook de deur uit wat een waardeloos product mooie beloftes maar werkt totaal niet goed . veel te snel in de markt gezet.

Geplaatst door: Gert ()

Mijn anna staat al ruim een maand op de kast te wachten om opgehaald te worden en dan een derde anna die aangepast cq vernieuwd is te installeren.

Geplaatst door: Tjeerd Dijkstra ()

Anna

Sinds kort hebben we een nieuwe huisgenote. Ze heet Anna en ondanks dat ik tot nu toe iedereen altijd welkom heb ontvangen in mijn moederlijk huis, heb ik toch een beetje moeite met haar. Tot nu toe heb ik haar namelijk leren kennen als een nogal koud persoon. Zeker op de vroege morgen is ze om te rillen. Ook heb ik het idee dat ze niet erg op mij gesteld is, waarom ontdooid ze anders iedere keer dat ik het huis verlaat? Ze gaat trouwens wel met haar tijd mee, die Anna. Zo heeft ze namelijk een app, waarin je haar enigszins commanderend kan vragen om wat warmte.

Ik heb altijd een beetje moeite met apparaten met een naam. Ze krijgen een persoonlijkheid, waar je, ondanks dat je ze het liefst drie hoog uit het raam zou willen pleuren, stiekem een beetje gesteld op raakt. Ja, zelfs op Bonny met tunnelvrees, die mij iedere keer dat ik een tunnel inreed vroeg om indien mogelijk zo snel mogelijk om te keren.

Dus lieve, lieve Anna, zou je alsjeblieft kunnen overwegen om de volgende keer dat ik aan je vraag om een paar graden warmer te worden, dat ook daadwerkelijk op dat moment kunnen doen, in plaats van twee uur later? Ik zou maar oppassen als ik jou was, want anders hangt binnenkort gewoon je inmiddels vergeelde concurrent zonder naam, aanraakscherm of fancy verlichting weer in de hoek.

Geplaatst door: alex ()

Al paar weken anna in huis maar werkt niet naar behoren, nog steeds geen respons gekregen van energiemaatschappij maar we overwegen om anna de deur uit te zetten. Ze pakt het rooster niet op en werkt niet met uit huis gaan en komen. de app werkt alleen thuis, niet buitenshuis.

Geplaatst door: Gradus ()

Anna nu sinds een paar weken in gebruik, ik kan niet zeggen dat ik bepaald tevreden ben.
Anna moduleerd niet waardoor het regelmatig koud aanvoelt in huis en de Anna app werkt alleen wanneer ik in mijn eigen Wi-Fi omgeving ben, daarbuiten doet de app helemaal niets.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Geplaatst door: anna nr 2 staat inmiddels klaar om opgehaald te worden stopt niet met stoken als de temperatuur is bereikt ()

Anna nr 2 blijft ook doorstoken bij m.n atag z serie ketel

Geplaatst door: Cees de Groot ()

Waarom is Anna niet te gebruiken voor een heteluchtverwarming?
Hierover geen voorlichting gehad!!

Geplaatst door: M.A.C.G. Klieverik ()

Ik heb sinds begin december 2014 een Anna, maar deze communiceert slecht met mijn Nefit top line HR ketel. Ik moet regelmatig mijn HR ketel resetten. Regelmatig is 2 keer week en soms 2 keer per dag. De oplossing is nog niet in zicht.

Geplaatst door: Andre ()

Zelf een Anna in bruikleen gekregen als marketing artikel. Thermostaat werkt op zich wel, alleen de app is niet door ontwikkeld. Veel vastlopers met inloggen. Bied weinig toegevoegde waarde. Buitentemperatuur niet te zien.

Geplaatst door: gert van Eijk ()

ik ook vanaf dag 1 ellende ketel blijft doorstoken

Geplaatst door: Martin Snel ()

@Jos Claessen,

Geachte heer Claessen, wat vervelend om te horen dat Anna bij u niet goed heeft gefunctioneerd. Wij lossen uw problemen graag voor u op, zodat Anna naar tevredenheid werkt. Zou u contact willen opnemen met de Plugwise helpdesk op telefoonnummer: 0252 - 433 076.

Geplaatst door: Jos Claessen ()

Na een heleboel ellende Anna eruit gegooid. Het is een niet uitontwikkeld apparaat. Bovendien een servicedienst die niet goed is ingewerkt.
Heb liefst 3 verschillende gebruiksaanwijzingen gezien!

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.