Vergelijk het volledige energieaanbod
Energie vergelijken

Bedrijven kopen gezamenlijk elektriciteit in

door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten

Een aantal organisaties van bedrijven gaat verder met het opzetten van inkoopcollectieven.  Men borduurt daarmee voort op het succes van de afgelopen jaren. Voorbeelden zijn de Metaalunie, BOVAG, de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging en Mitex.

In totaal gaat het om duizenden bedrijven. De belangen-organisaties worden meestal ondersteund door een hierin gespecialiseerd advies- en bemiddelingsbureau. Marktleider op dit gebied is EnergyMatch in Voorthuizen.

EnergyMatch constateert een verandering in de benadering van de betrokken bedrijven. Tot voor kort ging het om een prijsverbetering t.o.v. de oude prijzen, die men vroeger betaalde aan de bestaande, monopolistisch ingestelde energiebedrijven. De energiebedrijven moesten ineens vechten om een grote groep afnemers te behouden. Energiebedrijven als NUON en Essent moesten het met hun prijs ruimschoots afleggen tegen nieuwkomers, die zich wilden "invechten". De kostenbesparing was dus spectaculair. De gerealiseerde besparingspercentages kunnen niet steeds herhaald worden.

Nu de vrije markt al op gang is gaat het meer om het gevoel, dat een toegewijd deskundige er voor zorgt, dat de beste deal wordt bereikt. Weinig bedrijven hebben zin om allerlei stroom-offertes aan te vragen en te vergelijken. Bovendien bespeurt EnergyMatch steeds meer administratieve fouten bij energiebedrijven. Collectieve inkoop kan op dit punt preventief werken door goede afspraken te maken met de leverancier. De deelnamekosten wegen in een inkoopcollectief altijd ruimschoots op tegen deze voordelen.  

Kortom, de voordelen van een inkoopcollectief hebben te maken met zowel prijs als foutenpreventie.

Voor individuele inkopers neemt daarentegen de noodzaak van (factuur-)controle steeds meer toe. EnergyMatch verwacht op dit punt een toename van advieswerkzaamheden.

Deel dit artikel op:
Geactualiseerd: maandag 26 april 2021

Marlies Hazenberg
Marlies Hazenberg Coördinator Customer Care

Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Website van het Jaar Shopping Awards

Vergelijk het volledige energieaanbod

Vergelijk objectief alle energieleveranciers. Bij ons stapt u gemakkelijk in drie stappen over. Overstappen via Gaslicht.com is altijd gratis. Vergelijk en stap over.