Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Bel-me-niet niet misbruikt voor colportage

door Jeanet Woldring 4 reacties

‘Het Bel-me-niet-register mag niet worden misbruikt voor colportage doeleinden’. Dat zei minister Van der Hoeven bij de aftrap van een campagne om consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur. De minister deed haar uitspraken naar aanleiding van signalen dat het register mogelijk gebruikt wordt om bij bepaalde groepen consumenten die niet meer willen worden gebeld te colporteren.

 Er zijn geen concrete aanwijzingen dat inschrijving in het Bel-me-niet register massaal wordt gebruikt om adresbestanden te maken voor verkoop aan de voordeur, schrijft zij aan de Tweede Kamer. In het register zitten ruim vier miljoen telefoonnummers. 

Een "bel-me-niet-aan"-register acht zij juridisch niet mogelijk. 'Moeten we dan bij iedereen een camera aan de deur hangen om te kijken of iemand toch stiekem is geweest om iets te verkopen? Belangrijker is dat mensen hun rechten kennen en dat onze toezichthouders de boel streng in de gaten houden en zo nodig een tik uitdelen,' aldus Van der Hoeven.

De minister heeft de toezichthouders NMa en Consumentenautoriteit verzocht extra alert te zijn op misbruik van de Colportagewet. Om een goed te beeld te hebben van de problematiek rondom werving door middel van colportage in de energiemarkt heeft zij gevraagd te onderzoeken of hier sprake is van individuele of structurele problemen. Het ministerie verwacht de (voorlopige) resultaten per 1 mei aanstaande.
 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (4)

Geplaatst door: M. Haver ()

L.S.
Het is erg storend dat er nog steeds callcenters zijn die via mijn gsm-nummer mij iets proberen aan te smeren.
Omdat ik van dergelijke benaderingen niet gediend ben zeg ik dan altijd heel vriendelijk: "Ik leg nu de telefoon neer, 1, 2 en bij 3 ligt hij er op of uit".
Dat werkt heel frustrerend voor de verkoper maar ik zit niet om hun geklets aan te horen.
Met vr.gr. M.H.

Geplaatst door: Roland ()

Beste Ria,

U heeft mogelijk per abuis uw Caps Lock aan laten staan? Het is via Internet niet gebruikelijk om met hoofdletters te typen. Dit komt nameijk schreeuwiger over. Om op uw vraag te antwoorden: Ja ook mobiele telefoons kun je invoeren in het register.

Met vriendelijke groet,

Roland

Geplaatst door: ria ()

IK HEB NIET ZOZEER EEN REACTIE EERDER EEN VRAAG

KAN IK OOK MOBIELNUMMER LATEN REGISTREREN BIJ BEL ME NIET IK WORD NU DUS OP MOBIEL LASTIGGEVALLEEN

DANK VOOR REACTIES

Geplaatst door: Picallolly ()

Ondanks het feit dat ik me al enige tijd geleden had aangemeld voor het Bel-me-niet register werd ik gisteren doodleuk gebeld door een bedrijf in verzekeringen die me een verzekering wilde aansmeren. Helaas heb ik er niet aan gedacht de gegevens van dit bedrijf eerst te noteren. Toen ik meldde dat ik op dat bel-me-niet-register was ingeschreven meldde bedrijf doodleuk dat ze me dan wel van de lijst zouden schrappen... Zo heeft zo`n register natuurlijk geen enkele zin!! Krijg ik toch nog dit soort ongewenste bedrijven aan de lijn.
Wat is eigenlijk de boete als je een bedrijf aanmeldt die dit toch willens en wetens bij je doet?? En hoe werkt dat dan?? Welke gegevens moet je er dan van hebben??




Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.