Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Bel-me-niet vaak genegeerd

door Els Werkman 1 reactie

Het Bel-me-niet Register wordt in de praktijk vaak genegeerd. In 2011 werden maar liefst 10.000 mensen lastig gevallen door telemarketeers terwijl ze stonden ingeschreven in het register. Vooral telefonische verkopers van loterijen, energie- en telecombedrijven houden zich niet aan de regels.

Het Bel-me-niet Register is er zodat consumenten kunnen aangeven dat ze geen telefonische reclame willen ontvangen. Bedrijven moeten zich aan die regels houden en mogen ingeschreven consumenten niet telefonisch benaderen. Telefonische verkopers moeten eerst controleren of niemand uit hun belbestand staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register.

Voor overtreding van de telemarketingregels heeft telecomwaakhond Opta vorig jaar maar liefst 1,2 miljoen euro aan boetes uitgedeeld. Ongewenste verkooptelefoontjes waren de grootste ergernis volgens ConsuWijzer.

Gebeld ondanks inschrijving bij Bel-me-niet Register
Als consument mag u overigens wel gebeld worden door bedrijven van wie u klant bent of bent geweest. Zelfs als u ingeschreven staat bij het Bel-me-niet Register. Het moet dan wel gaan over een zelfde of vergelijkbaar product. 

Verder moet het bedrijf u de optie geven nooit meer gebeld te worden. Dit heet het 'recht van verzet'. En het bedrijf moet u de mogelijkheid bieden om u te laten inschrijven in het Bel-me-niet Register. Wordt u dan toch nog gebeld, dan kunt u uw klacht indienen bij ConsuWijzer.

Deel dit artikel op:

Els Werkman

Sitemanager Telecom
Els Werkman
Ik ben Els. Sinds 2008 werk ik voor de Bencom Group. Mijn specialisme is telecommunicatie, vandaar dat je mijn naam ziet terugkomen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.

Reacties (1)

Geplaatst door: a.bax ()

Ik heb Seniorfoon als provider van mijn mobiele telefoon. Nu wordt ik de laatste tijd steeds gebeld en nadat 1 x de telefoon overgaat en ik opneem wordt de lijn verbroken.Ik heb via Seniorfoon gevraagd omdat na te gaan en dat blijkt een nummer te zijn van een callcentre in Emmen of omgeving.Ik heb dat nummer al meerdere malen gebeld en het is altijd in gesprek.Hoe kan ik deze lui benaderen om hiermee op te houden?

het tel.no. is 0591xxx



Als U hier een oplossing voor hebt dan hou ik mij aanbevolen.



Bij voorbaat hartelijk dank.

Opmerking van de redactie op 24-02-2012
Het nummer is inderdaad van een (commercieel) callcenter, waarschijnlijk zit uw nummer in een automatisch te bellen groep nummers. Als u met het nummer zoekt in Google vindt u vrij eenvoudig een adres, wellicht dat een briefje helpt. Als u zich aanmeld bij het Bel me niet-register (www.bel-me-niet.nl) kunt u dit soort telefoontjes voorkomen. En als u nummerweergave aanzet op uw telefoon dan kunt u zien wie er belt en zo de gesprekken van dit bedrijf negeren.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.