Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Bespaar in 3 stappen honderden euro's

5 reacties

Uw energierekening zal het komende jaar fors hoger uitvallen. Uit de berekening van Gaslicht.com blijkt dat een huishouden gemiddeld 160 euro meer kwijt zal zijn. Oorzaken zijn de stijgende gasprijs en de nieuwe bezuinigingsplannen. Toch is een torenhoge energienota te voorkomen.

Het nu nog vastzetten van de prijs zorgt er in ieder geval voor dat de komende prijsverhoging voor gas en een eventuele lichte verhoging van de stroomprijs niet doorwerkt in uw portemonnee. Met overstappen kunt u al snel 250 tot 300 euro besparen bij gemiddeld verbruik. We raden dan ook aan om niet te wachten tot de prijzen oplopen, maar tijdig een weloverwogen keuze te maken.

Wat is het verschil tussen vast en variabel?

Bij vaste energietarieven staan de leveringstarieven vast gedurende de looptijd van uw contract. Variabele energietarieven worden doorgaans 1x per half jaar aangepast aan de marktontwikkelingen: op 1 januari en op 1 juli.

Het is moeilijk te voorspellen of de tarieven op langere termijn zullen stijgen of dalen. Ga voor uzelf na of u de zekerheid van een vaste prijs wilt. Als u nu de prijs vastzet en de prijzen gaan dalen, heeft u wel zekerheid, maar bent u ook duurder uit dan wanneer u voor variabele energietarieven had gekozen.

Vastzetten: 1 of 3 jaar?

Doorgaans zijn energiecontracten voor 1 jaar het meest voordelig. Kiest u voor een 3-jarig contract, dan betaalt u meestal een hoger tarief. Dit komt doordat energieleveranciers zekerheid inbouwen voor eventuele prijsstijgingen.

Ieder jaar energie vergelijken

Of een 1- of 3-jarig contract voordeliger is, is dus afhankelijk van wat de markt op lange termijn gaat doen. De ervaring heeft echter geleerd dat u het meest bespaart door ieder jaar over te stappen op een jaarcontract met vaste prijzen met een welkomstpremie. Let op: deze korting krijgt u alleen via Gaslicht.com of Energiewereld.nl.

U doet er dus verstandig aan om ieder jaar opnieuw energieleveranciers te vergelijken. Bekijk ook het filmpje met bespaartips van Ben Woldring en profiteer direct!

Deel dit artikel op:

Reacties (5)

Geplaatst door: Dorus ()

Ben een aantal keren overgestapt. Vraag steeds het standaard tarief, dwz één tarief. Daar de netwerkbeheerder (Liander) een meter met twee meterstanden heeft geinstaleerd, krijg ik automatisch een hoog en laag tarief toegekend. Noch corrspondentie (e-mail, brief internet) noch klantenservice slaagt er in om het eenmaal in de computer opgenomen dubbele tarief in een enkel tarief om te zetten. Dit geldt voor alle energieleveranciers. Gevolg de Nederlandse consument betaalt jaarlijks vele tientallen miljoenen teveel!

Geplaatst door: Fam. Pietjou ()

Wat een toeval. Verleden jaar liep ons contract met de E-ON af. Bij de eindafrekening was men even vergeten de vermindering energiebelasting à € 379,00,te verrekenen. Na enige telefoontjes werd deze omissie recht gezet. Bij het overstappen dit jaar van de E-ON naar Ned. Energie Mij. was het in de afrekening weer hetzelfde liedje. Uiteindelijk na wederom wat telefoontjes kregen wij een juiste afrekening.

Geplaatst door: Scholts ()

Deel 2:
Als je de eindstand op afloopdatum van je contract niet hebt opgegeven wordt het verbruik tot aan einddatum en het verbruik daarna (tegen de variabele tarieven) geschat. Die hoeveelheden worden niet kenbaar gemaakt in de eindafrekening. Daarin wordt dan met geschatte hoeveelheden en gemiddelde tarieven gegoocheld. Het is dus niet te volgen tenzij je goed bij de les blijft en een specificatie eist die te controleren is. Het zal niet mee vallen... Daarom tip voor de volgende keer: voorkom die afreken-ellende zoveel als mogelijk door tijdig actie te nemen en het nieuwe contract aan te laten sluiten op de einddatum van het aflopende contract. Succes!

Geplaatst door: Scholts ()

Sinds enige tijd wordt je contract volgens mij niet meer automatisch verlengd. Na afloop van contracttermijn ga je nu automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven en een opzegtermijn van 1 maand. De variabele tarieven blijken vaak veel hoger dan de vaste tarieven uit het jaarcontract. Dus altijd je einddatum goed in de gaten houden en tijdig tarieven vegelijken als je denkt over te stappen. De overstap-procedure bij de providers kan wel een week of 6 in beslag nemen (kan korter). Je mag dus wel 2 maanden voor afloop gaan shoppen! En dan goed je meterstanden op einddatum in de gaten houden en direct communiceren naar oude en nieuwe provider, evenals naar de netbeheerder(s). Ook als de helpdesk daar geen raad mee weet omdat het buiten de gebruikelijke jaaropname valt. Gewoon een mailtje sturen met de juiste referenties, de meterstanden en de reden waarom je ze opgeeft. En dan altijd de afrekening checken. Mijn ervaring met E-on is dat ze nooit de eindafrekening in 1 keer correct opmaken. Altijd in je nadeel. Vraag dus ook altijd naar de gespecificeerde rekening. E-on stuurt standaard een verkorte rekening waarop niet valt te controleren of de juiste tarieven zijn toegepast! Zogenaamd omdat de klanten een uitgebreide rekening niet prettig vinden. Daarom sturen ze maar een vod waarop niet de berekende tarieven voorkomen en verbruik dat ook niet met je meterstand overeenkomt.
Zie de rest van verhaal in volgende reactie.

Geplaatst door: hummel ()

Geachte dames/heren
Ben vorig overgestapt van essent naar e-on. moest ca. 300 euro betalen aan essent. nu wil ik weer overstappen, maar door onduidelijke communicatie van e-on heb ik veel te laat een offerte van hen gekregen en te weinig bedenktijd. Het gevolg is een boete als ik nu overstap. Ze hebben e.e.a. vertraagd en ik heb geen poot om op te staan. Zo gaat dat nu. Er zitten altijd addertjes onder het gras bij dit soort gevallen.

Hoe moet het officieel in z`n werk gaan?

met vriendelijke groet,
Fam. Hummel

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.