Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Betalingsregeling voor onverwachte hoge energienota

Minister Brinkhorst heeft maandag 17 januari 2005 afspraken gemaakt met de vier grootste energiebedrijven over administratieve problemen rondom de achterstand van eindafrekeningen rondom afnemers.

Aanleiding voor het gesprek was een advertentie van energiebedrijf Nuon over verhuizingen. Kern van de afspraken is dat de problemen per 1 juli zijn opgelost. Op 1 april moet in ieder geval de helft van de huidige achterstand zijn weggewerkt. Verder moeten er betalingsregelingen komen voor gebruikers die door achterstanden ineens onverwachts hoge rekeningen krijgen.

Voor de langere termijn verwacht de minister dat er voorstellen komen om de geautomatiseerde processen rondom verhuizingen te versimpelen. Bijvoorbeeld met  een centraal aansluitingenregister.

Brinkhorst zegt verder dat er géén sprake is van chaos. “Zoals de hierboven door mij genoemde oorzaken en gevolgen duidelijk maken is het vooral een administratief probleem dat ertoe leidt dat de eindafrekening van afnemers na een verhuizing te laat komt, niet overeenkomt met wat men verwacht, of helemaal niet komt. Dat is vervelend voor afnemers en ik vind ook dat dit op korte termijn uit de wereld moet. Ik heb op dit moment geen aanwijzingen dat klanten als gevolg van deze administratieve processen zonder gas of licht komen te zitten.”.

De Consumentenbond heeft afgelopen weekend in de media scherp afkeurend gereageerd op de door NUON geplaatste advertentie in kranten, waarin het bedrijf excuses aanbiedt voor de problemen rond de administratieve afhandeling van energierekeningen. Omdat er in het verleden al meer beloftes zijn gedaan, wil de Consumentenbond graag weten hoe de problemen worden aangepakt en hoe de minister hierop toezicht houdt. De Consumentenbond heeft daarom per brief om meer informatie hierover gevraagd.

In plaats van het plaatsen van peperdure advertenties, kunnen de bedrijven dan ook beter hun service verbeteren en de problemen aanpakken volgens de Consumentenorganisatie.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.