Bij stroomstoring krijgt klant geld terug
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Bij een langdurige stroomstoring moeten consumenten automatisch een deel van de energierekening teruggestort krijgen. De Dienst Toezicht Energie (DTe) krijgt meer bevoegdheden. Energiebedrijven moeten de afnemers melden hoe de geleverde stroom wordt opgewekt. Hiervoor wordt op voorstel van minister Brinkhorst de Elektriciteitswet en de Gaswet aangepast. Zo is vrijdag 26 september in de ministerraad besloten.
De consument krijgt hierdoor een sterkere positie op de geliberaliseerde energiemarkt. Daarnaast wordt met het wetsvoorstel invulling gegeven aan eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer om de wetgeving met betrekking tot de onafhankelijkheid van de netbeheerder en de betrouwbaarheid van de energievoorziening aan te scherpen.
De wetswijziging biedt de Dienst Toezicht Energie (DTe) meer ruimte. Zo krijgt de DTe de bevoegdheid een bestuurlijke boete op te leggen tot een maximum van 10 procent van de omzet van de betrokken onderneming. De netbeheerder moet beschikken over het economisch eigendom van het net om onafhankelijk netbeheer te waarborgen. Voor volledige afsplitsing van de eigendom van netwerken is, net als in andere Europese landen, niet gekozen.
Ook moet er een nieuw tariefreguleringssysteem komen. Bedrijven met een goede netkwaliteit mogen hogere nettarieven vragen, minder goede netkwaliteit leidt tot korting op die tarieven. Daarnaast moeten netbeheerders over een zogenaamd toereikend kwaliteitsbeheersingssysteem beschikken. Netbeheerders moeten aan de hand van een kwaliteitsplan aantonen dat zij hieraan voldoen.
Tevens krijgt de minister de mogelijkheid om in te grijpen in het beheer van het net door het bestuur van een netbeheerder tijdelijk onder specifiek toezicht te stellen.
Dat afnemers desgewenst van leverancier kunnen wisselen, de zogenaamde switchverplichting van een netbeheerder, wordt eveneens in de wet opgenomen.
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...