Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Boete Nuon voor negeren Bel-me-niet

door Els Werkman 1 reactie

Toezichthouder Opta heeft energieleverancier Nuon een boete opgelegd van 70.000 euro voor het overtreden van de telemarketingregels. Eind 2009 zijn consumenten ongevraagd benaderd met verkooptelefoontjes.

In de periode van 1 oktober tot 11 december van 2009 heeft Nuon ruim 15.000 mensen laten bellen waarvan de nummers waren opgenomen in het Bel-me-niet Register. Een deel van de nummers had Nuon verkregen via een online enquête. Bij het invullen van deze enquête was het voor de consument onvoldoende duidelijk dat deze, ondanks zijn inschrijving in het Bel-me-niet Register, door Nuon gebeld kon worden voor telemarketing. 

Ruim 1,2 miljoen euro aan boetes
OPTA komt overtredingen van de telemarketingregels op het spoor dankzij klachten die consumenten indienen bij ConsuWijzer. De top 5 van klachten over telemarketing gaat over loterijen (19%), energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten & tijdschriften (9%) en goede doelen (9%). Deze bedrijven veroorzaken ongeveer 80% van de signalen bij ConsuWijzer. OPTA heeft inmiddels zeven partijen voor in totaal ruim 1,2 miljoen euro beboet. Wegens lopende juridische procedures kan de toezichthouder nog niet alle namen van de betrokken bedrijven bekendmaken.

Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige) klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst. Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het register.
 
Overigens zijn telemarketeers verplicht tijdens elk gesprek te vragen of zij de consument mogen blijven bellen namens het bedrijf. Daarnaast moet de telemarkeer altijd vragen of de consument ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet-register. Geeft de consument aan niet meer gebeld te willen worden door dit specifieke bedrijf en/of ingeschreven te willen worden in het register, dan moet de telemarketeer hiervoor zorgen. 

Op dit moment zijn ruim zes miljoen telefoonnummers opgenomen in het Bel-me-niet-register. Consumenten kunnen zich inschrijven via www.bel-me-niet.nl.

Deel dit artikel op:

Els Werkman

Sitemanager Telecom
Els Werkman
Ik ben Els. Sinds 2008 werk ik voor de Bencom Group. Mijn specialisme is telecommunicatie, vandaar dat je mijn naam ziet terugkomen bij artikelen over telecom gerelateerde zaken.

Reacties (1)

Geplaatst door: hsert ()

8)

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.