Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Bond eist eerlijke informatie van energiebedrijven

Energiebedrijven stoppen steeds meer nadelen van aanbiedingen weg in kleine lettertjes. Consumenten worden daarvan de dupe. Dit constateert de Consumentenbond na onderzoek naar de voorwaarden van 21 oude en nieuwe energieleveranciers. 

Veel van de nieuwe bepalingen zijn ongunstig voor consumenten. Sommige leveranciers leggen een boete op bij voortijdige opzegging. Bovendien is in veel gevallen de termijn waarop een prijswijziging ingaat korter dan de opzegtermijn. Een bijkomend probleem is dat door de creatieve invulling door de energiebedrijven de toegang tot de geschillencommissie wordt bemoeilijkt. 

Volgens de bond spant Essent  de kroon met een aanbieding voor een ‘keuzetarief‘ waarbij consumenten pas in de kleine lettertjes lezen wat de nadelen zijn. De Consumentenbond eist dat Essent direct eerlijke informatie verschaft.

Energiebedrijf Essent stuurt aan 900.000 vaste klanten een brief met het aanbod te kiezen voor één van de drie voordeel keuzetarieven: budget, standaard of plus. Het overgrote deel van de consumenten zal standaard moeten kiezen, omdat deze variant past bij het gemiddelde verbruik. Aan deze variant hangt geen voordeel. Bovendien staan in de kleine lettertjes de overige nadelen van het aanbod: het feit dat het om een jaarcontract gaat en de voorwaarde  dat consumenten die geen keuze maken automatisch keuzetarief standaard krijgen aangeboden. De Consumentenbond vindt de benadering van Essent manipulatief en oneerlijk. Uit de brief van Essent volgt dat consumenten die niet kiezen, vastzitten aan een jaarcontract. De Consumentenbond eist daarom dat Essent zijn klanten eerlijk informeert over aanbiedingen en voorwaarden die daaraan vast zitten.

Het voorbeeld van Essent staat niet op zichzelf. Meerdere energieaanbieders hanteren een scala aan nieuwe bepalingen. De Consumentenbond vindt het onaanvaardbaar dat energieaanbieders ervoor kiezen de nadelen weg te moffelen in de kleine lettertjes. Ze moeten ervoor zorgen dat consumenten het hele contract kunnen overzien. De bond wil dat energieleveranciers open kaart spelen bij energieaanbiedingen.

Op Gaslicht.com zijn in de detailinformatie bij de aanbiedingen van de energieleveranciers alle contractvoorwaarden te vinden en... niet 'in kleine lettertjes'!

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.