Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Consument stapt vaker over

door Jeanet Woldring

Consumenten stappen sneller over om geld te besparen als het gaat om telefoonabonnementen, energiemaatschappijen of verzekering. Dat meldt Metro, gebaseerd op een rondvraag onder verschillende organisaties.

Energie
Consumenten zijn vooral minder honkvast wat betreft hun energielevering en mobiele provider. Volgens Bencom, bedrijf achter de vergelijkingssite Gaslicht.com, stapte in 2004 slechts 5 procent over op een andere energiemaatschappij, tegen maar liefst 35 procent in 2011*.

'Dat is slechts een kwestie van online een formulier invullen”, zegt Mark Wierenga van Bencom. 'Wij adviseren klanten om ieder jaar over te stappen op een contract dat maximaal één jaar geldig is,'  Zo ontvangen ze ook een flinke welkomstpremie tot wel 250 euro. In verband met de stijgende olieprijs is het raadzaam om voor vaste tarieven te kiezen.'

Mobiel bellen
Switchen van aanbieder loont ook bij mobiel bellen, tipt Metro. 'Alternatief voor de aanschaf van een duur toestel is leasen. Consumenten kunnen daarbij een sim only abonnement afsluiten. Dat scheelt behoorlijk.' Gedoeld wordt op de pas geintroduceerde leaseconstructie van Hi (12 maart) en Telfort (16 april) waarbij het mobieltje niet meer gekoppeld is aan een abonnement en je zelf je abonnement mag samenstellen.

Voordelen
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) merkt op dat het aantal vergelijkingssites ook is toegenomen. “Met overstappen zijn nu wel degelijk voordelen te behalen. De administratieve druk van het begin is verdwenen. Dat in combinatie met de economische crisis is een reden om de overstap te maken.”

* NMa: Energierapport energiemarkt voor consumenten tweede helft 2011
 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.