Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Consumentenbond adviseert voormalige EnergyXS klanten

De klanten van het failliete elektriciteitsbedrijf EnergyXS komen niet zonder stroom te zitten. Toezichthouder DTe heeft naar aanleiding van het faillissement van EnergyXS aanvullende vragen gesteld aan betrokken partijen over mogelijke oorzaken van het faillissement.  

Inmiddels is een voorziening in werking is getreden waardoor deze klanten tijdelijk terugvallen op een noodleverancier. Op deze manier zijn de voormalige klanten van EnergyXS verzekerd van een ononderbroken levering van stroom. Alle klanten van EnergyXS worden via een brief van hun netbeheerder op de hoogte gesteld van deze procedure. 
 
Kleinverbruikers krijgen vanaf vandaag stroom tegen het gereguleerde tarief voor grijze stroom. Aangezien toezichthouder DTe vandaag eveneens de leveringsvergunning van EnergyXS heeft ingetrokken, wordt  in eerste instantie elektriciteit geleverd door de noodleverancier, en vervolgens door de regionale vergunninghouder voor grijze stroom.

DTe is van mening dat voor deze levering geen toeslagen voor administratiekosten o.i.d.. mogen worden gerekend! Het staat kleinverbruikers vrij om op elk moment te kiezen voor groene stroom bij een leverancier naar keuze, aldus DTE.

Was u als consument klant van EnergyXS en bent u nu dus overgezet naar uw regionale netbeheerder, dan kunt alsnog een nieuwe leverancier kiezen die voor u het meest gunstig is. Kiest u niet voor een nieuwe groenleverancier, dan wordt u straks automatisch klant van de leverancier die hoort bij uw netbeheerder. Om uw keuze te vergemakkelijken, kunt u met de Stroomwijzer op deze vergelijkingssite online laten bepalen wie voor u de beste stroomleverancier is. U kunt laten vergelijken op stroomkwaliteit of prijs. 

Hoe lang hebt u de tijd om over te stappen?
Volgens de Consumentenbond hebt u, na overgezet te zijn naar uw regionale netbeheerder, 10 dagen de tijd een leverancier te kiezen die bij u past. Op de website van de consumentenorganisatie wordt vermeld: 'Wanneer u er zeker van wilt zijn dat het tarief dat u betaalt voor stroom niet te hoog is, moet u snel een nieuwe keuze maken. Als u niks doet, wordt u na 10 dagen automatisch klant van de leverancier die aan uw netbeheerder vastzit.'   

Voor grote klanten (middelgrote en grote bedrijven) bestaat geen standaard gereguleerd tarief, omdat deze markt is geliberaliseerd. Voor het leveren van elektriciteit aan deze klanten wordt eveneens de noodleverancier ingeschakeld. De netbeheerder mag hiervoor een tarief in rekening brengen, gebaseerd op de prijzen van de Amsterdam Power Exchange (APX). Het gaat hierbij om het gemiddelde van de APX-dagprijs over 2 weken vanaf vandaag. Hier bovenop mag een vast bedrag aan administratiekosten berekend worden. DTe geeft aan dat dit bedrag niet hoger mag zijn dan hetgeen gebruikelijk en redelijk is binnen de sector. Grote klanten moeten binnen een termijn van 2 weken (10 werkdagen) een nieuw leveringscontract afsluiten met een leverancier naar keuze. 
  

 

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.