Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

Consumentenbond bemiddelt voor Essent-gedupeerden

1 reactie

De Consumentenbond komt in actie voor consumenten die klachten hebben over energiebedrijf Essent.  Sinds een paar maanden komen er honderden klachten binnen over de dienstverlening van energiebedrijf Essent. Consumenten zijn ontevreden over onjuiste en hoge rekeningen, dubbele rekeningen, onjuiste adressering van een energienota na een verhuisbericht, betalingen die niet goed zijn verwerkt en de slechte telefonische en schriftelijke bereikbaarheid van het energiebedrijf. Ook de klachtafhandeling door Essent is niet optimaal.

Waar Essent eerder nog ontkende, heeft de energieleverancier inmiddels toegegeven dat het fouten heeft gemaakt bij het verzenden van nota’s naar klanten.  Niet alle afwijkende bedragen en verbruiken op eindafrekeningen zouden zijn toe te wijzen aan een langere afrekenperiode en een strenge winter. Nadat Essent eerder al fouten had gemaakt bij eindafrekeningen voor klanten uit het noorden, blijkt dit  ook het geval in Noord-Brabant. Ook daar zijn nota’s verzonden met  verkeerde voorschotten. Het energiebedrijf zegt dat dit voornamelijk komt door het verkeerd samenvoegen van verschillende klantenbestanden.

De Consumentenbond heeft met Essent afgesproken om tot een snelle en goede oplossing van deze problemen te komen. Klanten kunnen met hun klachten bij de Consumentenbond terecht. De bond zal gaan bemiddelen in problemen tussen Essent en de klant. Deze service is overigens alleen voor leden van de Consumentenbond en kost € 11,-. Essent heeft toegezegd deze kosten bij terechte klachten te vergoeden. Leden van de Consumentenbond die zich willen aanmelden, kunnen dit doen met het speciale formulier op de website van de Consumentenbond of telefonisch.

Eerdere bemiddelingsacties voor o.a. Nuon-gedupeerden zijn naar tevredenheid verlopen en succesvol afgerond, aldus de Consumentenbond. De organisatie vindt het onbestaanbaar dat consumenten de dupe zijn van de chaotische situatie op dit moment bij energiebedrijven. Als de bedrijven niets doen aan de administratie systemen dan verwacht de bond dat de energieliberalisering per 1 juli 2004 een puinhoop wordt. De bond roept daarom alle energiebedrijven op openheid te geven over wat consumenten kunnen verwachten van de overstap naar een andere energieleverancier. Bovendien moet minister Brinkhorst een datum stellen waarop energiebedrijven hun administratie op orde hebben. Halen de energiebedrijven die datum niet dan moet de minister sancties op kunnen leggen volgens de consumentenorganisatie.

Zie ook:
Hoge eindafrekening 2003 voor Brabantse Essent-klanten
Acties tegen energiebedrijven

Deel dit artikel op:

Reacties (1)

Geplaatst door: cindy struyf ()

ik ben 5 jaar geleden verhuisd met mijn partner naar een andere woonst,ik woonde voordien in een appartementblok dat ook bewoond was door polen.
Na de verhuis zijn die mensen ingebroken in mijn appartement en electriciteit blijven gebruiken.
Ik had nochtans aangetekend mijn contract met essent opgezegd.
Echter zit ik nu met een probleem want ik ben het bewijs kwijt van de post en een afrekening van het verbruik van die polen.

Het verbruik van de periode na 31 Oktober 2005 tot januari 2006.

Dit is nu in handen van een advocaat maar omdat ik het bewijs kwijt ben zal ik dit moeten betalen volgens hen.

Is dit correct, essent hebben ze de brief wel gekregen alleen willen ze de moeite niet doen om in hun briefwisseling te zien die 5 jaar geleden toekwam.

Dit om waarschinlijk op de rug van een werkend iemand het geld toch nog binnen te rijven,dit vind ik schandalig,hier in belgie kan je beter geen werk hebben dan valt er ook niks te vangen,dit is mijn mening.

groetjes

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.