Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Consumentenbond teleurgesteld; Essent blij over vonnis

door Jeanet Woldring

Essent-Mediamarkt.jpgDe rechtbank in Den Bosch heeft Essent gelijk gegeven in een kort geding aangespannen door de Consumentenbond. De energieleverancier werd voor de rechter gedaagd vanwege de verkoop van energiecontracten in de MediaMarkt en Gamma zonder bedenktijd. 

Zoals we in maart schreven wil de Consumentenbond dat Essent consumenten alle kosten van afgenomen energie terugbetaalt. Dat geldt voor mensen die vorig jaar bij de Media Markt of Gamma een energiecontract afsloten en dit alsnog willen opzeggen. 

Verkoop buiten verkoopruimte? 

Volgens de Consumentenbond betreft het hier 'verkoop buiten verkoopruimte' waarbij een wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt. Wanneer een verkoper dit niet meldt aan zijn klanten, wordt deze termijn verlengd tot 12 maanden. De rechter heeft binnen de beperkte mogelijkheden van een kort geding echter niet vastgesteld dat het hier om 'verkoop buiten verkoopruimte' ging. Een bodemprocedure zou hier meer mogelijkheden toe geven, aldus de rechter. 

Na aandringen van toezichthouder 14 dagen bedenktijd

Na aandringen van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt Essent zich sinds 1 december 2015 aan de wettelijke bedenktermijn. De Consumentenbond wil dat Essent alle klanten die het afgelopen jaar vóór 1 december een contract aangingen, informeert over hun recht om het contract te ontbinden. Volgens de wet zouden zij bovendien niet hoeven te betalen voor de reeds afgenomen energie. 

Verleid met cadeaubon

Bart Combée, directeur Consumentenbond is teleurgesteld over de uitspraak. "Consumenten gaan niet voor een energiecontract naar een bouwmarkt of elektronicazaak en dus worden ze ter plekke overrompeld. Ze zijn onvoorbereid en kunnen geen goede afweging maken, zeker niet als zij verleid worden met een cadeaubon die ze direct in de betreffende winkel kunnen uitgeven." 

Misleid

De Consumentenbond ontving het afgelopen jaar veel klachten van consumenten die zich misleid voelden door de werkwijze van Essent. Klagers meldden dat hen veel lagere maandlasten in het vooruitzicht waren gesteld dan zij uiteindelijk moesten betalen. Ook waren velen in de veronderstelling dat zij een 1-jarig contract aangingen, maar naderhand bleek het om een 3-jarig contract te gaan.

Energieleveranciers onnodig beschadigd

Essent zou de Consumentenbond diverse keren hebben uitgenodigd voor een gesprek om buiten de rechtszaal tot een oplossing te komen. Directeur consumentenzaken Maarten Top: "Zij heeft dit categorisch afgeslagen en aangestuurd op een kort geding. Bovendien heeft zij de aandacht van veel landelijke media gezocht. Haar handelswijze heeft grote negatieve impact gehad op onze reputatie. En naar nu blijkt onterecht. Wij nemen dat de Consumentenbond kwalijk en wijzen haar met klem op haar verantwoordelijkheid. Met haar manier van handelen beschadigt zij energieleveranciers onnodig."

Consumentenbond 'commerciële speler'

Met een toespeling op de energieveilingen van de Consumentenbond stelt Top dat het er bovendien op lijkt dat 'de Consumentenbond - met haar energieveilingen - als commerciële speler op de energiemarkt wil profiteren van de gekozen aanpak'. In de ogen van Essent is dat niet acceptabel.

De Consumentenbond beraadt zich over vervolgstappen.

Zie Consuwijzer voor je rechten als je iets koopt buiten de verkoopruimte 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.