Consumentenbond wil oordeel wervingspraktijken
door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten
De Consumentenbond roept klanten op een oordeel te geven op de wijze waarop het contact is verlopen met een energiebedrijf die een aanbieding deed om over te stappen.
Op de website www.consumentenbond.nl/ kan men een formulier invullen, waarmee de bond een lijst van ‘de ergeniswekkendste bedrijven ‘ gaat samenstellen. Iedereen die de laatste tijd een telefoontje, brief of andere aanbieding heeft ontvangen kan reageren.
Aanleiding vormen de vele binnenkomende klachten over onduidelijke en agressieve marketingacties van energiebedrijven met het oog op de aanstaande liberalisering van de energiemarkt.
Ook heeft de bond begin april aan de minister gevraagd ervoor te zorgen dat agressieve aanbieders van energie snel en effectief worden aangepakt op het moment dat de gas- en stroommarkt wordt geopend. Als de minister niets doet aan leveranciers die volgens consumenten op een irritante en brutale manier klanten werven, kunnen consumenten het vertrouwen in een open gas- en stroommarkt verliezen. De minister heeft echter aangegeven vooralsnog niet vooruit te willen lopen op Europese regels die worden opgesteld. De Consumentenbond vindt dat er niet gewacht kan worden op die wetgeving. Daarom verlangt de consumentenorganisatie dat in de nieuwe Gaswet en Elektriciteitswet regels opgenomen worden om de zogenaamde oneerlijke handelspraktijken te verbieden.
Andere punten die de minister volgens de bond snel moet aanpassen in de nieuwe wet zijn: de bevrijdende betalingen, regels rondom de gasmarkt en het gebruik van stadsverwarming. Voor de Consumentenbond is niet duidelijk wat consumenten kunnen verwachten rondom het thema bevrijdende betaling. Er is daarom gevraagd aan te geven of een consument er voortaan erop kan rekenen dat bij betaling via één factuur, de vordering ter hoogte van dat bedrag vervalt. Verder is om opheldering over de problematiek van een overwegend privaatrechtelijke gasmarkt gevraagd. Ook wordt een voorstel voor consumenten die gebruik maken van stadsverwarming gemist. Deze manier van energiegebruik komt met de vrijmaking van de markt op losse schroeven te staan, concludeert de bond. Voor deze warmteconsumenten zijn dus goede regels noodzakelijk.
Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...