Vergelijk het volledige energieaanbod
Energie vergelijken

Consumentenbond wil oordeel wervingspraktijken

door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten


De Consumentenbond roept klanten op een oordeel te geven op de wijze waarop het contact is verlopen met een energiebedrijf die een aanbieding deed om over te stappen.

Op de website www.consumentenbond.nl/ kan men een formulier invullen, waarmee de bond een lijst van ‘de ergeniswekkendste bedrijven ‘ gaat samenstellen. Iedereen die de laatste tijd een telefoontje, brief of andere aanbieding heeft ontvangen kan reageren. 

Aanleiding vormen de vele binnenkomende klachten over onduidelijke en agressieve marketingacties van energiebedrijven met het oog op de aanstaande liberalisering van de energiemarkt.

Ook heeft de bond begin april aan de minister gevraagd ervoor te zorgen dat agressieve aanbieders van energie snel en effectief worden aangepakt op het moment dat de gas- en stroommarkt wordt geopend. Als de minister niets doet aan leveranciers die volgens consumenten op een irritante en brutale manier klanten werven, kunnen consumenten het vertrouwen in een open gas- en stroommarkt verliezen. De minister heeft echter aangegeven vooralsnog niet vooruit te willen lopen op Europese regels die worden opgesteld. De Consumentenbond vindt dat er niet gewacht kan worden op die wetgeving. Daarom verlangt de consumentenorganisatie  dat in de nieuwe Gaswet en Elektriciteitswet regels opgenomen worden om de zogenaamde oneerlijke handelspraktijken te verbieden.

Andere punten die de minister volgens de bond  snel moet aanpassen in de nieuwe wet zijn: de bevrijdende betalingen, regels rondom de gasmarkt en het gebruik van stadsverwarming. Voor de Consumentenbond is niet duidelijk wat consumenten kunnen verwachten rondom het thema bevrijdende betaling. Er is daarom  gevraagd aan te geven of een consument er voortaan erop kan rekenen dat bij betaling via één factuur, de vordering ter hoogte van dat bedrag vervalt. Verder is om opheldering over de problematiek van een overwegend privaatrechtelijke gasmarkt gevraagd. Ook wordt  een voorstel voor consumenten die gebruik maken van stadsverwarming gemist. Deze manier van energiegebruik komt met de vrijmaking van de markt op losse schroeven te staan, concludeert de bond. Voor deze warmteconsumenten zijn dus goede regels noodzakelijk.

Deel dit artikel op:
Geactualiseerd: donderdag 29 april 2021

Marlies Hazenberg
Marlies Hazenberg Coördinator Customer Care

Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Website van het Jaar Shopping Awards

Vergelijk het volledige energieaanbod

Vergelijk objectief alle energieleveranciers. Bij ons stapt u gemakkelijk in drie stappen over. Overstappen via Gaslicht.com is altijd gratis. Vergelijk en stap over.