Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

De waterstofbus produceert geen broeikasgas maar waterdamp

In IJsland gaan de eerste drie stadsbussen van het busbedrijf van hoofdstad Reykjavik beginnen aan een uitvoerige test met waterstof als brandstof. Later dit jaar volgen soortgelijke proefprojecten in nog negen Europese steden, waaronder Amsterdam.

De vele geisers produceren bijna ongelimiteerde hoeveelheden aardwarmte die gebruikt kan worden om zuivere waterstof te produceren. M.b.t. de toegepaste technologie om waterstof vrij te maken bestaan verschillende methoden, die alle in ontwikkeling zijn. Door dit waterstof te isoleren ontstaat een krachtige brandstof. Waterstof als brandstof produceert in tegenstelling tot traditionele fossiele brandstoffen geen kooldioxine (broeikasgas) maar waterdamp. Dit is volslagen onschuldig. De hele atmosfeer zit al vol met waterdamp.

Energiedeskundigen zien in de grootschalige toepassing van waterstof de ideale oplossing voor het bestrijden van het broeikaseffect en overige emissieproblemen. Als de belangrijkste technologische problemen worden opgelost en massaproductie van de brandstofcel voor auto's en andere toepassingen op gang komt, dan ontstaat een antwoord op energieschaarste én het wereldwijde milieuprobleem.

Oliemaatschappijen, autofabrikanten, onderzoeksinstituten in allerlei sectorenzijn zeer geïnteresseerd. Vooral sinds 11 september 2001 is in de Verenigde Staten de angst voor energieschaarste sterk gegroeid. In 2020 zullen rond elf miljoen vaten per jaar minder olie nodig zijn, als de waterstofauto door het publiek wordt geaccepteerd. Dat zou een reductie van de wereldvraag naar olie van liefst 10 procent betekenen.

Bron: De Gelderlander, 2003-04-24

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.