Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Dikke onvoldoende voor energiebedrijven

Energiebedrijven krijgen van hun klanten een dikke onvoldoende als het gaat om de afhandeling van klachten. Dat blijkt uit een onderzoek van de toezichthouder DTe onder 2000 klanten van de tien grootste energiebedrijven.

Het onderzoek is in 2005 gedaan onder klanten die schriftelijk een klacht hadden ingediend bij hun energieleverancier. Zij moesten een rapportcijfer geven voor vier aspecten van de klachtenafhandeling. De snelheid van afhandeling werd gewaardeerd met gemiddeld een 3,7, de zorgvuldigheid met een 3,8, de klantvriendelijke behandeling scoorde een 5,6 en voor de tevredenheid over de behandeling gaf men een 3,9.

Op drie van de vier punten krijgen de bedrijven dus een dikke onvoldoende. Alleen voor de klantvriendelijkheid kwam er een krappe voldoende uit de bus. Energieaanbieder Oxxio scoort op alle vier de punten het laagst. Cogas en Greenchoice presteren net iets boven het gemiddelde. De grote drie, Nuon, Eneco en Essent, scoren rond het gemiddelde.

Aanleiding voor het onderzoek vormden de vele klachten die de DTe van consumenten krijgt. Bovendien was uit eerder onderzoek van de DTe naar de administratie van energiebedrijven al gebleken dat er problemen waren met de klachtenafhandeling.

De toezichthouder zal eind dit jaar opnieuw een onderzoek uitvoeren.

Klik hier voor het volledige onderzoek kwaliteit klachtafhandeling van de 10 grootste energieleveranciers.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.