Dikke onvoldoende voor energiebedrijven
Leestijd: 2 minuten
Energiebedrijven krijgen van hun klanten een dikke onvoldoende als het gaat om de afhandeling van klachten. Dat blijkt uit een onderzoek van de toezichthouder DTe onder 2000 klanten van de tien grootste energiebedrijven.
Het onderzoek is in 2005 gedaan onder klanten die schriftelijk een klacht hadden ingediend bij hun energieleverancier. Zij moesten een rapportcijfer geven voor vier aspecten van de klachtenafhandeling. De snelheid van afhandeling werd gewaardeerd met gemiddeld een 3,7, de zorgvuldigheid met een 3,8, de klantvriendelijke behandeling scoorde een 5,6 en voor de tevredenheid over de behandeling gaf men een 3,9.
Op drie van de vier punten krijgen de bedrijven dus een dikke onvoldoende. Alleen voor de klantvriendelijkheid kwam er een krappe voldoende uit de bus. Energieaanbieder Oxxio scoort op alle vier de punten het laagst. Cogas en Greenchoice presteren net iets boven het gemiddelde. De grote drie, Nuon, Eneco en Essent, scoren rond het gemiddelde.
Aanleiding voor het onderzoek vormden de vele klachten die de DTe van consumenten krijgt. Bovendien was uit eerder onderzoek van de DTe naar de administratie van energiebedrijven al gebleken dat er problemen waren met de klachtenafhandeling.
De toezichthouder zal eind dit jaar opnieuw een onderzoek uitvoeren.
Klik hier voor het volledige onderzoek kwaliteit klachtafhandeling van de 10 grootste energieleveranciers.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...