Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Dubbele meter kan zonnepaneelbezitters duperen

door Jeanet Woldring 2 reacties

Een energiecontract met een dag- en nachttarief kan zonnepaneelbezitters een aanzienlijke financiële strop opleveren. Bij sommige energieleveranciers krijgen deze consumenten behoorlijk minder terug voor hun opgewekte energie dan klanten met een enkel tarief. Dat constateert de onafhankelijke energievergelijker Gaslicht.com.

Oorzaak is een maas in de wet. Energieleveranciers mogen zelf bepalen hoe zij opgewekte zonne-energie verrekenen bij klanten met een dubbele meter. Sommige leveranciers strepen alle opgewekte energie weg tegen alle verbruikte energie, ongeacht het tijdstip van verbruik en opwekking. Een deel van de leveranciers kiest er echter voor om het verbruik apart te salderen voor de piek- en dalperiode.

Onnodig hogere energierekening bij gemiddeld huishouden

“Apart salderen is heel ongunstig voor zonnepaneelbezitters. Die wekken overdag vaak veel stroom op, terwijl ze dan minder energie verbruiken. Ze leveren dus per saldo energie tijdens de piekuren terug aan het net. Voor de teruggeleverde energie krijgen ze een vergoeding, maar die is exclusief energiebelasting. ’s Avonds verbruiken zonnepaneelbezitters vaak meer energie dan ze opwekken. Voor de energie die ze dan extra nodig hebben van hun leverancier betalen ze de volle mep, oftewel het all-in tarief inclusief energiebelasting”, aldus Ben Woldring, oprichter van Gaslicht.com.

4 van 11 leveranciers kiezen voor ongunstige verrekening

Van de 11 energieleveranciers die Gaslicht.com benaderde, geven er 4 aan dat zij in de verrekening kiezen voor de ongunstige variant. Voor een gemiddeld huishouden kan dit voor een onnodig hogere energierekening zorgen. Bij de grootste energievergelijker van Nederland komen de laatste maanden steeds meer vragen binnen van zonnepaneelbezitters. Zo klagen zonnepaneelbezitters dat ze er moeilijk achter komen hoe er wordt gesaldeerd bij een dubbel telwerk en dat de verrekening op de nota niet transparant is. Ook is het voor consumenten vaak niet duidelijk welke meters precies geschikt zijn voor het terugleveren van stroom.

,,Wij pleiten voor veel meer transparantie in de wijze van afrekenen, waarbij energieleveranciers klanten met zonnepanelen duidelijk maken hoe hun opgewekte energie wordt verrekend met hun dag- en nachtverbruik”, zegt Ben Woldring van Gaslicht.com. ,,Gelukkig zijn er enkele leveranciers die hier al heel duidelijk over communiceren met overzichtelijke voorbeelden voor de consument.”

Gaslicht.com brengt transparantie in salderingsoerwoud

Gaslicht.com heeft voor dit onderzoeknavraag gedaan bij leveranciers om consumenten meer duidelijkheid te bieden. ,,Door in de energievergelijker van Gaslicht.com sinds vandaag de mogelijkheid te bieden te vergelijken op de wijze van afrekening, kunnen we zonnepaneelbezitters helpen om de voor hen beste leverancier te kiezen. Is de manier van verrekenen nadelig, dan adviseren wij zonnepaneelbezitters hun contract te wijzigen naar enkeltarief of over te stappen naar een andere energieleverancier.”

 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (2)

Geplaatst door: Edwin ()

Hallo,
Heeft u al nadere informatie? Ik wil namelijk overstappen naar NLE.
In de voorwaarden van NLE lees ik dat NLE (voorbeeld 4 bij salderen) de "overcapaciteit" vergoed tegen het kale leveringstarief van de piekuren inclusief btw, EB en ODE. Telefonisch is mij dat bevestigd. In dat geval is het zelfs voordelig.
Zit er ergens nog een addertje?
Ik ben benieuwd naar uw reactie.
BVD Gr Edwin

Opmerking van de redactie op 27-08-2015
De actuele informatie rondom terugleveren en salderen vindt u hier: http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren. Als u meer stroom verbruikt dan u opwekt, dan wordt de energie die u heeft teruggeleverd van uw verbruik afgetrokken. U betaalt dan alleen voor de stroom die na deze aftreksom (die salderen heet) over blijft. Als u wilt weten welke leverancier in dat geval het voordeligste voor u is, kunt u eenvoudig het verbruik dat u na salderen denkt over te houden in de energievergelijker invullen.
Als u meer stroom terug levert dan u verbruikt, dan is het belangrijk om naar de terugleververgoeding te kijken. Die vergoeding verschilt per leverancier en soms zelfs per contract. Wij helpen u graag om na te gaan welk energiecontract het voordeligste voor u is. Voor hulp kunt u onze servicedesk bereiken via 0342-411350.
Geplaatst door: Maarten Roset ()

Ik heb enkele dagen terug mijn NLE-jaarafrekening ontvangen. Wij hebben dubbeltarief piek/dal en leveren sinds enige tijd energie terug aan het net van onze zonnepanelen via een slimme meter. Voor zover ik zelf kan nagaan wordt ook bij NLE keurig alles gesaldeerd en betaal ik alleen energiebelasting over het saldo van zowel piek als dalstroom. Als u wilt kan ik het overzicht doorsturen om het nog es te laten controleren, maar de constatering dat NLE ongunstig saldeert lijkt dus onterecht (net als bij Delta). Ik vermoed dat medewerkers van NLE of Delta het verhaal en de impact van de vraag van Gaslicht.com zelf niet helemaal begrijpen, waaruit dus dit misverstand is ontstaan.

Met vriendelijke groeten,

Maarten Roset

Opmerking van de redactie op 20-08-2014
Bedankt voor uw reactie. Wij ontvangen graag uw jaarafrekening zodat wij dit na kunnen gaan. Als we daaruit inderdaad opmaken dat wel het gehele verbruik gesaldeerd wordt bij een dubbele meter, dan gaan wij opnieuw contact zoeken met NLE. Als blijkt dat NLE toch op een andere wijze saldeert dan passen wij dat uiteraard direct aan op onze website.

Wij ontvangen graag uw jaarafrekening via info@gaslicht.com.

Met vriendelijke groet,
Team Gaslicht.com
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.