Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

'Eindafrekening energie te moeilijk'

door Jeanet Woldring

De jaarafrekeningen van energiemaatschapijen zijn te ondoorzichtig en voldoen niet aan de richtlijnen die door de toezichthouder en de leveranciers zelf zijn opgesteld. Dat schrijft de Vereniging Eigen Huis (VEH) in een brief aan minister Kamp van Economische Zaken.

De belangenorganisatie krijgt veel reacties van huizenbezitters die hun energieafrekening niet begrijpen. VEH onderzocht daarom jaarafrekeningen van vrijwel alle grote energiebedrijven. Van de 157 nageplozen nota's bleek geen enkele volledig aan de daarvoor opgestelde richtlijnen van de energiebedrijven en toezichthouder ACM te voldoen.

Onder meer de vergelijking van gastarieven is volgens VEH moeilijk, omdat elke leverancier op een andere manier de regiotoeslag op de rekening schrijft. Ook wordt voor de jaarafrekening een gewogen jaartarief gebruikt en valt het meest recente tarief vaak niet uit de afrekening af te lezen.

Energieleveranciers zouden volgens de vereniging verplicht moeten worden om de jaarafrekening die zij aan consumenten sturen volgens een vast model op te stellen. Alleen dan kunnen consumenten hun rekening goed controleren en is vergelijking met andere aanbieders mogelijk.
===
Geen enkele energiejaarafrekening voldoet aan de richtlijn die de Autoriteit Consument en Markt en energiebedrijven in 2010 hebben opgesteld. Minister Kamp moet energiebedrijven daarom verplichten hun jaarafrekeningen volgens een vast model op te stellen, vindt Vereniging Eigen Huis.

Vereniging Eigen Huis analyseerde begin dit jaar in totaal 157 jaarafrekeningen van toonaangevende energiebedrijven, waaronder Nuon, Essent, Energiedirect en United Consumers. Uit die analyse blijkt dat geen enkele rekening voldoet aan de richtlijn die de energiebedrijven en de Autoriteit Consument en Markt vier jaar geleden hebben opgesteld. Omdat leveranciers verschillende termen en tarieven gebruiken, is het moeilijk om bij een overstap aanbiedingen te vergelijken. Het doel van de richtlijn was dat consumenten de energierekening beter konden controleren en begrijpen.

Wettelijke zorgplicht

Energieleveranciers hebben een wettelijke zorgplicht naar hun klanten. Daaronder valt ook dat zij begrijpelijke rekeningen moeten sturen, vindt Vereniging Eigen Huis. Naast de jaarafrekening moeten ook de voorschotnota en het tweemaandelijkse verbruiksoverzicht, dat klanten krijgen als zij een slimme meter hebben, ook volgens een vast model worden opgesteld. Dit schrijft de vereniging donderdag in een brief aan minister Kamp van Economische Zaken. 
VEH

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.