Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Einde telefoonterreur via Bel-me-niet!

door Jeanet Woldring 5 reacties

Het is afgelopen met de irritante, opdringerige verkooptelefoontjes onder het eten of als u net naar de tv zit te kijken. Donderdag 1 oktober treedt het wettelijke Bel-me-niet register in werking en is het bedrijven verboden mensen te bellen die hebben aangegeven daar niet van gediend te zijn.

Volgens toezichthouder Opta worden jaarlijks zo’n zestien miljoen verkooptelefoontjes gepleegd. Het leidt bij veel consumenten tot ergernissen. De branche heeft geprobeerd er zelf iets aan te doen. Bij de stichting Infofilter kunt u al jarenlang aangeven dat u geen ongevraagde verkooptelefoontjes wilt. Maar desondanks is er veel irritatie. Tweederde van de consumenten kent Infofilter niet en ook niet alle telemarketeers houden zich aan het register.

Bedrijven zijn vanaf donderdag verplicht om eerst het Bel-me-niet register te controleren voordat ze consumenten met hun verkoopverhalen willen benaderen. Wie niet staat ingeschreven, kan dus nog gewoon gebeld worden. Nieuw is, dat bedrijven die u bellen twee dingen moeten vragen:

1. of hij u namens het bedrijf nog een keer mag bellen.
2. of hij u moet inschrijven in het Bel-me-niet register.  

Wanneer u aangeeft dat u inderdaad in dat register wilt worden ingeschreven, moet het bedrijf dat u belt dat voor u meteen regelen! Werkt het bedrijf niet mee? Of biedt het u de mogelijkheid niet? Dan maakt het bedrijf een overtreding. U kunt een klacht indienen bij ConsuWijzer.

ConsuWijzer attendeert consumenten op het feit dat de inschrijving tot zes weken kan duren. Pas als u daarna nog ongevraagd telefoontjes ontvangt, kunt u een klacht indienen via het klachtenformulier Telemarketing.

Telemarketing zelf afmelden
U kunt altijd zelf uw telefoonnummer doorgeven op de website van het Bel-me-niet register om telemarketing te stoppen.

Inschrijven in het bel-me-niet register kan op drie manieren:
- Internet: www.bel-me-niet.nl*
- Bellen: via 0900-6661000
- Briefje: Bel-me-niet register, Postbus 666, 1000 AR Amsterdam.

*Momenteel wordt er druk gewerkt aan de ombouw van het oude Infofilter naar het nieuwe Bel-me-niet Register. U kunt zich daarom tijdelijk niet via deze website inschrijven.

Na 1 oktober kunt u terecht op de nieuwe website van het Bel-me-niet Register. Bent u al ingeschreven in het oude Infofilter dan hoeft u niets te doen, uw gegevens worden overgenomen in het Bel-me-niet Register.

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (5)

Geplaatst door: Eelke Kloosterman ()

Sinds mei dit jaar worden wij dagelijks getrakteerd op ongewenste telefoontjes afkomstig van 0073149284032. Dit gebeurd zowel op onze vaste lijn als op de mobiel en vindt plaats met een regelmaat van de ene keer om de 2 minuten en soms om de drie minuten; dus reken maar uit!
Deze lieden zijn niet alleen zeer volhardend, maar ook handig! "Normaal" verschijnt genoemd nummer in het display, maar ook regtelmatig niet bestaande telefoonnummers in Nederland, of zelfs een van onze eigen nummers! KPN, Vodafone, Politie, Klachtenforums, de Russische ambassade, Juridisch platform, alles al geprobeerd maar niemand kan ons helpen. Het is om gek van te worden!
Wie o wie weet wel een oplossing?

Eelke Kloosterman.

Geplaatst door: Bovenkamp ()

Word er stront ziek van dat ze je bellen
we bepalen zelf wel wat we doen en naar wie we overstappen.

Geplaatst door: ruslan ()

zo irritant als mensen je de hele tijd bellen

Geplaatst door: Jan ()

Ik heb er altijd plezier in gehad als ik gebeld werd door zo`n callcentrum....
Als ik word gebeld met de achterlijke vraag, of de beller spreekt met...... waarbij ik al denk: wie bel je nu eigenlijk, dombo? ......... zeg ik altijd:"nee, dat is mijn vader, wacht U even?"...... Alvorens de snuiter( es ) in de gaten krijgt wat er gebeurd, roep ik:"PAAAAAAAAAP,TELEFOON"......en leg de telefoon direct op de tafel.....
Een uurtje later of zoveel eerder dan gewenst klinkt er een vrolijk tuut-tuut-tuut-tuut uit de hoorn en weet ik ( inmiddels mijn bord lekker warm leeggegeten en de afwas al achter de rug, krantje lezend....) dat er iemand vast een beetje pissig is....

En dat is humor, nee ik geef mij nog niet op.

Proberen waard, geeft veel voldoening, succes!

Jan.

Geplaatst door: J. de Leeuw ()

Ik begrijp het niet meer.Bij minste irritante reclame, (SPAM), reclame per e-mal hoef ik niets te doen.Wettelijk gezien, als ik niet gevraagd heb om een e-mail, krijg ik hem ook niet.Als ik hem toch krijg, makkelijk opgelost, klik en hij is weg.De meest irritante reclame, telefoonterreur, ook SPAM erger nog, ik moet immers terwijl ik mijn bordje pap leeg zit te lepelen mijn stoel uit om de telefoon te beantwoorden.Bij deze vorm van telefoonterreur moet ikzelf stappen gaan ondernemen om deze SPAM niet meer te ontvangen.Ik moet me ergens af gaan melden om deze terreur niet meer te ontvangen, belachelijk, ik heb me nooit aangemeld. Nadat mijn pap al koud geworden was, moet ik nog meer moeite gaan doen.Hetzelfde geldt voor die reclame faxen die ik dagelijks ongevraagd ontvang. Kost me nog papier ook.SPAM is SPAM, e-mail, faxen, telefoon, niets aangevraagd, niets ontvangen ook.Johan de Leeuw

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.