Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Energienota duidelijker

De energierekeningen zijn duidelijker geworden, hoewel er op een aantal gebieden nog verdere verbetering noodzakelijk is.

Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) op basis van de richtlijn die zij  vorig jaar heeft opgesteld voor duidelijke energierekeningen. Het toetsen maakt onderdeel uit van de strategie van de toezichthouder om de transparantie op de energiemarkt te vergroten.

De Directie Toezicht Energie (DTe), onderdeel van de NMa,  ontving veel klachten van consumenten over onduidelijke rekeningen. Zo ontbrak vaak uitleg over prijsstijgingen of werden begrippen onvoldoende toegelicht. Begin dit jaar heeft DTe bij alle energieleveranciers en netbeheerders energierekeningen opgevraagd en deze getoetst aan de 16 criteria uit de richtlijn. Overigens is van de opgevraagde rekeningen van twintig leveranciers 25% niet ontvangen! Anders gezegd: vijf leveranciers t.w. Cogas, Echte Energie, E-Part, Oxxio en StroomDirect hebben hun energienota niet opgestuurd zodat deze niet meegenomen zijn in het onderzoek...  

De energierekeningen zijn vooral verbeterd als het gaat om het vermelden van meterstanden, de meetdata, het verbruik en de te betalen bedragen. Volgens de criteria komen bij de leveranciers de rekeningen van NRE Energie en RWE Energy Nederland als het meest duidelijk uit de bus. Caplare Energy en EnerService Maastricht scoren het slechtst.  Zo splitsen deze beide leveranciers hun nota's niet goed op in levering, transport en bemetering. Ook geven zij geen duidelijke toelichting op de gebruikte begrippen en worden nieuwe termijnbedragen niet gespecificeerd. 

Bij de netbeheerders zijn de nota's van NRE Netwerk en ENBU (netbeheerder van Eneco in Provincie Utrecht) het meest duidelijk. Intergas Netbeheer en InfraMosane komen hier het slechtst uit de bus. 

DTe wil dat de energiebedrijven verbeteringen aanbrengen op hun rekeningen wat betreft de vermelding van alle onderdelen van het transporttarief, de toelichting op de gehanteerde begrippen en de vaststelling van het nieuwe termijnbedrag. Daarom blijft DTe de rekeningen controleren zodat de bedrijven uiteindelijk op alle criteria positief scoren. Dit najaar start de toezichthouder met een consumentenpanel. Op basis van de bevindingen van het panel zal DTe de richtlijn verder aanscherpen.

Peter Plug, waarnemend directeur DTe: "Wil een geliberaliseerde energiemarkt werken, dan is het van groot belang dat de consument zelfstandig in staat is zijn leverancier te kiezen. Dan moet de consument wel kunnen vertrouwen op toegankelijke en inzichtelijke informatie."

Om dezelfde redenen onderzoekt de toezichthouder ook de prijsvergelijkingswebsites, waarvan één dezer dagen de resultaten bekend gemaakt zullen worden. Vorig jaar heeft DTe de kwaliteit van de prijsvergelijkers voor het eerst onderzocht.

Bron: DTe richtlijnen factureren

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.