Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Energierekening moet duidelijker vanaf 1 juli 2017

door Jeanet Woldring

gaslicht-energierekening.jpgEnergieleveranciers moeten vanaf 1 juli 2017 duidelijke en controleerbare energierekeningen sturen. Dat eist de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daardoor zal het consumentenvertrouwen groter worden en zullen nog meer mensen energie vergelijken en overstappen.
 

Energiewereld-mannetje-jaarafrekening.jpg

Als consument moet je je energierekening gemakkelijk kunnen controleren. Maar dat is nu allerminst het geval. Dat blijkt uit onderzoek van ACM. Slechts twee van de vijf consumenten vindt zijn energierekening duidelijk en kan die vergelijken met zijn oorspronkelijke aanbod en contract.  

Duidelijke informatie vergroot consumentenvertrouwen

In 2016 zijn 1,25 miljoen huishoudens overgestapt van energieleverancier. Consumenten die een keer zijn overgestapt, stappen daarna vaker over. Inmiddels is 64% twee keer of vaker overstapt. Maar liefst 91% van de consumenten is tevreden tot zeer tevreden over de afwikkeling van hun overstap. 

De energieprijs belangrijkste reden voor overstap

De prijs blijft de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten hebben voor hun overstap behoefte aan duidelijke informatie om zich te kunnen oriënteren. Ruim de helft van hen vindt echter de informatie over energieprijzen op de websites van de energiebedrijven en vergelijkingssites nog steeds lastig te begrijpen en te vergelijken. Als consument zou je eenvoudig moeten kunnen zien of je energierekening klopt met het aanbod en het contract dat je destijds hebt getekend. En of je voorschotten (termijnbedragen) wel juist verrekend zijn Ook moeten je meterstanden en eventuele tariefwijzigingen goed verwerkt zijn.

Wat moet duidelijker in de energierekening?

In de energierekening moet je precies kunnen zien waarvoor je wat betaalt. Alle eenheden moeten hetzelfde zijn, zodat je kunt vergelijken. Bijvoorbeeld maateenheden: de prijs per kubieke meter gas (m³), of kilowattuur stroom (kWh). Ook de periodes moeten gelijk zijn. Dus niet op de ene plek de kosten per maand en op de andere plek de kosten per dag.

Verder moeten alle consumentenprijzen inclusief btw zijn. Tarieven die tussentijds wijzigen moeten ook zo op de rekening zijn gespecificeerd. Je energieleverancier mag niet achteraf een gemiddeld tarief op de rekening zetten.

Daarnaast moeten  alle onvermijdbare kosten in de stroom- en gasprijs zijn inbegrepen. Denk aan administratiekosten of regiotoeslag. Dat moet zowel in het aanbod en in het contract als in de jaarafrekening en eindafrekening. Zodat je de prijzen met elkaar kunt vergelijken. Dit soort kosten die je sowieso moet betalen, mogen ook niet achteraf worden opgevoerd.

Meld onduidelijke energierekeningen bij ConsuWijzer

Krijg je een jaar- of een eindafrekening die je niet kunt controleren of niet duidelijk vindt? ConsuWijzer, het adviesorgaan van de overheid, roept op te melden wanneer je een onduidelijke jaar- of een eindafrekening krijgt die je niet kunt controleren. Je klacht kan aanleiding zijn voor ACM om het energiebedrijf een waarschuwing of boete te geven.

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.