Energierekeningen soms dubieus
Leestijd: 2 minuten
Een groot deel van de energierekeningen, die Nederlandse electriciteitsafnemers ontvangen, is op de een of andere wijze onjuist, zowel voor zakelijke afnemers als consumenten. In een aantal gevallen leidt dit tot te hoge of te lage kosten.
Gaslicht.com kan uit ervaring hierover het volgende meedelen: In het algemeen is het zo, dat rekenfouten nauwelijks voorkomen. Wat dat betreft heeft de Nederlandse energiewereld een goede naam. Ook de meet-installaties zijn in het algemeen van goede kwaliteit en worden regelmatig gecontroleerd.
Echter, de volgende fouten komen veel voor:
- Voorschotbedragen zijn te hoog of te laag. Dit wordt echter achteraf altijd gecorrigeerd.
- Verkeerd overgeschreven meterstanden, zodat de energierekening op verkeerde getallen wordt gebaseerd. Dit kan leiden tot jarenlang te veel of te weinig betalen. Echter, op het moment, dat de meterstanden wel goed worden opgenomen wordt alles recht gezet. Dit kan leiden tot vervelende of verheugende verrassingen achteraf.
- Foutieve meting van verbruikscijfers. Ook hier geldt, dat de factuur op de verkeerde cijfers wordt genoteerd. Vaak leidt dit tot vervelende discussies. Wie heeft er gelijk?? Er rest dan geen andere mogelijkheid dan een compromis te bereiken. De factuur wordt dan wel goed gemaakt, maar wat resteert is toch een vervelend gevoel.
- Administratieve fouten bij de energieleverancier leiden tot vertraagde voorschotnota's of facturen, die bovendien vaak onjuist zijn. De vertraging kan oplopen tot tot een half jaar, maar de correctie achteraf klopt in het algemeen wel. Dit probleem doet zich steeds minder voor.
- Bij verhuizing worden soms de meterstand niet goed genoteerd en gaat de nieuwe bewoner voor de vorige bewoner betalen.
- Bij de overgang van een leveranier naar een andere leverancier wordt soms de REB (regulerende energiebelasting) in eerste instantie dubbel betaald. Dit is nauwelijks te voorkomen en wordt altijd aan het eind van het jaar gecorrigeerd.
Gaslicht.com is van mening, dat over deze zaken de consumenten slecht worden geïnformeerd. De indruk wordt bij afnemers gewekt en niet weggenomen, dat ze te veel of dubbel betalen en dat ze niet serieus worden genomen.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...