Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Essent laat consument niet dubbel betalen

Essent Netbeheer heeft besloten niet bij de ex-klanten (consumenten) van EnergyXS aan te kloppen voor niet voldane transportkosten van elektriciteit die Essent misloopt door het faillissement van EnergyXS. Aldus Hanneke de Vroom, woordvoerster van Essent Netbeheer tegenover de redactie van Energiewereld.

Afgelopen vrijdag meldde het Financieele Dagblad dat de netbeheerders van Essent, Nuon en Eneco hadden besloten de transportkosten van elektriciteit alsnog op de ex-klanten van EnergyXS te verhalen. EnergyXS bleek een forse betalingsachterstand te hebben naar de netbeheerders.

EnergyXS inde bij haar klanten de kosten voor het transport van elektriciteit en moest dat afdragen aan de regionale netbeheerders. Woordvoerster Hanneke de Vroom van Essent Netbeheer stelt echter dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen consumenten en zakelijke afnemers. De zakelijke afnemers hadden en hebben een overeenkomst met de netbeheerders, maar betaalden de netbeheerders via EnergyXS. Deze afnemers bleven verantwoordelijk voor deze betalingen en moeten nu alsnog (voor de tweede keer) betalen.

De consumenten, die groene stroom afnamen, hadden en hebben echter geen overeenkomst met de netbeheerders. Ook zij betaalden via de voorschotnota’s hun transportkosten aan EnergyXS, maar in deze situatie bleef EnergyXS verantwoordelijk voor de afdracht van de transportkosten aan de netbeheerders.

De woordvoerster van Essent Netbeheer stelt dat de netbeheerders lering hebben getrokken uit de gevolgen van het faillissement van EnergyXS. Inmiddels wordt er door de branche een nieuw modelcontract gehanteerd waarbij de relatie tussen leverancier en netbeheerder zodanig is geregeld dat de klant alsnog niet wordt gemaand tot het voldoen van nog openstaande nota’s inzake aansluit- en transportkosten. (bron: Energiewereld.nl)

Overigens hebben diverse ex-klanten van Essent vandaag een brief ontvangen met de mededeling dat de gegevens van de klant inmiddels overgedragen zijn aan het leveringsbedrijf van Essent. Vanwege het feit dat er zich bij Essent Netwerk BV namens de klant geen nieuwe leverancier zou hebben gemeld. In de brief worden de ex-klanten daarom opnieuw verwelkomd. Tegelijkertijd wordt Groene Stroom aangeboden, zonder de verplichting van een jaarcontract en voor dezelfde prijs als 'gewone stroom'. Toch heeft Gaslicht.com uit welingelichte bron vernomen dat er zich in bepaalde gevallen wel een nieuwe leverancier heeft gemeld. M.a.w. de desbetreffende klant is wél overgestapt binnen de tien werkdagen, de nieuwe leverancier heeft het wél doorgegeven, maar desondanks ontving de klant de welkomsbrief. Waarschijnlijk een administratieve fout die hopelijk alsnog hersteld wordt!

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.