Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Essent, Nutsmaas en Nuon scoren het best

Cogas en NRE  scoren het slechtst wat betreft de administratieve prestaties.  Essent, EnerService (Nutsmaas) en Nuon het best. Dit is af te lezen op de scorekaart van het laatste kwartaal van 2005 van  de Directie Toezicht Energie (DTe) van de NMa.

De NMa is met de publicaties van de kwartaalscorekaart gestart naar aanleiding van de grote administratieve achterstanden die begin 2005 werden geconstateerd bij een aantal energiebedrijven. De scorekaart die ontwikkeld is in samenwerking met EnergieNed, omvat alle elektriciteits- en gasleveranciers met meer dan 10.000 klanten en geeft consumenten inzicht in de administratieve prestaties van energiebedrijven. Aan de percentages op de scorekaart kan men zien of energiebedrijven bijvoorbeeld op tijd rekeningen versturen bij verhuizing of switch. Hiervoor heeft DTe de aanvragen voor verhuizingen of switches in de maand september 2005 als uitgangspunt genomen. Ook de tijdigheid van het versturen van jaarafrekeningen staat vermeld. Ten opzichte van het derde kwartaal constateert DTe dat de prestaties over de hele linie voor elektriciteit zijn verbeterd, maar voor gas iets zijn verslechterd.

Opvallend verbeterd is Essent, die nu op alle fronten boven het gemiddelde scoort! Ook Nuon, Ons, Oxxio en Westland presteren beter. Eneco, Intergas, NRE en RWE daarentegen zijn achteruitgegaan, terwijl de overigen in hun totaalscore gelijkgebleven zijn. Energie:direct, een van de nieuwkomers die in het derde kwartaal nog niet beoordeeld was, scoort opvallend goed met het op tijd versturen van voorschotnota's na verhuizing en switchen (100%)! Iets minder goed is deze leverancier met het tijdig versturen van de jaarrekeningen. Opmerkelijk is verder dat Rendo noch in het derde, noch in het vierde kwartaal gegevens aangeleverd heeft. Onlangs is dit bedrijf  uit Noordoost Nederland nog uitgeroepen als beste energieleverancier 2005.

"Toch constateren wij dat het voortdurend monitoren van de kwaliteit van de energieleveranciers zijn vruchten afwerpt", zegt Peter Plug directeur van DTe. "Sommige energiebedrijven hebben duidelijk progressie gemaakt in hun administratieve processen. Maar wij blijven waakzaam. Nog te vaak komt het voor dat energiebedrijven substantieel te laat factureren. Dat kan voor ons aanleiding zijn voor onderzoek. Wij vragen de bedrijven in ieder geval naar de oorzaken van de achterblijvende prestaties en willen een verbeterplan zien."

De toezichthouder start binnenkort tevens met de publicatie van de prestaties van de netbeheerders, die inzicht moet geven in de tijdigheid waarmee netbeheerders factureren. Een deel van de consumenten ontvangt twee rekeningen, een van hun energiebedrijf voor de levering en een van de netbeheerder voor het transport van energie. Consumenten kunnen geen keuze maken wat betreft netbeheerder. Om deze reden worden de transportkosten niet vergeleken op Gaslicht.com en Energiewereld.

Met behulp van deze prijsvergelijkingssites kunt u wel bekijken welke energieleverancier voor u het voordeligst is. Na het invoeren van enkele gegevens kunt u simpel en snel switchen via de websites.

Klik hier: Scorecard derde en vierde kwartaal 2005

Klik hier voor online overstappen op: Energie:direct - Enerfree - Oxxio - Greenchoice

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.