Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

Essent populair in klachtenlijst Vara`s Kassa!

22 reacties

Sinds enige tijd houdt het Vara tv-programma Kassa! een klachten top 3 bij. Deze lijst wordt samengesteld op basis van het aantal klachten wat binnenkomt op de redactie van het programma. Helaas blijkt hieruit dat de laatste weken deze ‘populariteitslijst’ word gedomineerd door energiebedrijven.

Al sinds enkele weken staat Essent bijna onafgebroken op 1 in de lijst. Eind januari kwam Nuon op de 2e plaats te staan. In november beloofde de directeur van Essent Retail in het programma nog beterschap. Tot op heden is dit nog niet in de lijst terug te zien. Essent staat voorlopig nog ruim aan kop. De meest voorkomende klachten zijn problemen met de klantenservice, verkeerde nota’s, dubbele nota’s, helemaal geen nota’s, onterechte aanmaningen en notaproblemen bij verhuizing. Dit zijn zo ongeveer dezelfde klachten als die van de nummer twee uit de lijst, Nuon. Toch blijft dit bedrijf voorlopig nog op eerbiedwaardige afstand van Essent.

Essent verwacht eind maart de grootste problemen te hebben opgelost, een bericht wat sceptisch is ontvangen bij het consumentenprogramma. Toch toont Kassa ook begrip voor de problemen van Essent. Zo zegt het programma dat het logisch is dat er over grote bedrijven meer klachten binnenkomen. Daarnaast constateert men een sneeuwbaleffect. Men weet dat er bij Essent veel problemen zijn, dus klaagt men sneller.

Deel dit artikel op:

Reacties (22)

Geplaatst door: Roel ()

Wat een bedrijf!! Nog meer reclame maken en bestaande klanten shockeren.
2 zaken:
1 meter blijkt kapot te zijn en meteen verantwoordelijkheid afschuiven op netwerkbeheerder. Terwijl de eerste maanden telkens keurig een bench Mark overzicht ontving. Nieuwe meter geplaatst.
Ik heb paar correctie facturen ontvangen. Ik bericht ze efban het complex te maken ZFW met Financiele achtergrond niet te volgen. Gebeld met Essent zelfs medewerker moest overleggen met zijn coach en zou op bepaald tijdstip terug bellen. Mooi niet dus. Gebeld zouden ze doorgeven aan persoon totdat ik via site klachtenfiuluer ingevuld heb. Verhaal begint van vorenaf aan. Ook deze medewerker moest deze keer overleggen, nu met manager. Keurig terug gebeld excuses dat ze complex gemaakt hebben en mi niet meer te volgen!!
2 na mijn hele leven trouwe klant geweest te zijn me toch georienteerd voor andere aanbieders en bleken goedkoper te zijn. Nadat ik weg was konen ze met aanbiedingen en bereid om afkoop nieuwe aanbieder te betalen. Ik hen gezegd als se met terugwerkende kracht de aanbieding deden kwam ik terug. Schandalig wat een bedrijf. Zo worden trouwe klanten behandeld. En maar reclame maken.

Geplaatst door: Bart Vis ()

Alle klagende personen zijn gemak zuchtig of dom!!
Je moet nooit en te nimmer telefonisch klagen, maar schriftelijk!!
Kost iets meer financieel en moeite.
Bij eventuele rekeningen verwijzen naar uw brief d.d.
met vermelding, ga maar na rechter met uw incasso.
Telefonisch heb je geen enkel bewijs
Gegarandeerd succes.
E. Vis

Geplaatst door: Roel ()

Vandaag jaaroverzicht 2013/2014 ontvangen. Ik moet een rekening van 1.200,- bij betalen! In afgelopen jaar diverse malen gebeld naar Essent, mede n.a.v. zogeheten 'verbruiksmanager'. 'Maakt u zich geen zorgen over verbruik gedurende piekperiode, dit wordt van zelf rechtgetrokken'. En bedankt Essent!

Geplaatst door: binderij utrecht ()

Essent wat een verschrikkelijk slecht bedrijf ik ben al 4 maanden bezig met bellen en schrijven om de eindafrekening 2013 te ontvangen, geen ENKELE reactie OPLICHTING?

Geplaatst door: Sandra ()

Wat een vreselijk bedrijf ! Heb of beter had een contract met Essent en net een jaarrekening gehad EN een eind afrekening omdat ik per 9 maart weg zou zijn. Maar voor Essent niet genoeg...welnee of ik toch nog even 307 euro wil betalen, want dat heb ik in 1 week verbruikt
Yeah right. Criminelen zijn het !!!

Geplaatst door: jw moek ()

Verbruiksmanager Essent iedere mnd geraadpleegd,advies voorschot niet veranderen.Jaarafrekening 205 euro bijbetalen.ra ra hoe kan dit.Wat een zooi.

Geplaatst door: R. Wijkstra ()

Hallo ook ik zou na beeindiging van een eenjarig contract 100,00 euro opzegvergoeding moeten betalen. Bleek een foutje te zijn! Moet zeggen dat de klantenservice wel direct reageerde.

Geplaatst door: Meijer ()

40 Jaar onafgebroken energie van Essent afgenomen. Denk je dat je een goede klant bent en dat één keer overstappen zodoende dan ook geen probleem zou zijn? Welnee, gewoon de poot stijf houden. Ze vragen notabene 250 overstapkosten, omdat dat regel zou zijn. Wij zouden een contract afspraak hebben tot 2017? Waar staat dat dan? Niets van bekend. Een contract van 43 jaar misschien?

Geplaatst door: eric brentjens ()

ik kreeg op26/02/2014 van DONG energie een naheffingsrekening binnen ze hadden de energiebelasting vergeten van 2011,2012,2013.ik woon in belgie waar dit niet wordt toegepast.kan dit

Opmerking van de redactie op 04-03-2014
Wij raden u aan contact op te nemen met Consuwijzer (088 – 0707070). Zij kunnen u advies geven over uw rechten als consument.
Geplaatst door: margo ()

Bij verhuizing moet je voorschot blijven betalen tot Essent de eindafrekening heeft opgemaakt dit kan 6 weken duren.
Op 31-12-2013 heb ik doorgegeven dat ik per 01-02-2014 de huur heb opgezegd van mijn woning. Op 01-02-2014 bel ik naar Essent om de eindstand door te geven.
Per 01-03-2014 ga ik naar mijn nieuwe woning verhuizen tot die tijd verblijf ik op een ander adres.
Essent schreef toch het voorschot voor februari af. Ik heb telefonisch contact opgenomen daar werd mij verteld dat ze het voorschot blijven afschrijven totdat de eindafrekening wordt opgemaakt en naar mij is verstuurd de betaalde voorschotten worden dan wel in mindering gebracht.
Op mijn vraag of het dan zo is dat ik in maart nog voorschot moet betalen voor mijn oude woning en ook voor mijn nieuwe woning kreeg ik ja als antwoord.
Dit gaat nergens over mijn oude woning is per 01-02-2014 alweer bewoond deze bewoner betaalt ook voorschot.
Ik moet dus voorschot betalen voor een pand waar ik niet meer woon dus ook geen gebruik maak van energie.
Uiteindelijk moet ik dan nog maar afwachten of dat de eind afrekening wel klopt.
Mag Essent dit zo doen?

Geplaatst door: siroos alipour ()

Ik heb hele slechte ervaringen met Essent. Vooral met de betalingen. En dan zelf alles uitzoeken en zij geven geen duidelijke details . ze laten mijn bewijzen weg en komen zelf met geen bewijzen , terwijl ik wel bewijzen heb dat ik dat heb betaald. Ze smijten gelijk met aanmaningskosten en andere kosten om je oren. Ik heb echt genoeg van en zoek andere maatschappij.

Geplaatst door: J.M. van der Stel ()

Het internet, consumentenorganisaties en consumentenprogramma's zijn al jaren vergeven van klachten over energieleveranciers en netbeheerders.
En al jaren gaan deze leveranciers gewoon door met hun arrogante en zelf verrijkende beleid waarvan de consument ook al jaren (en de komende jaren) de dupe is.
1x per jaar zit er naast dat immer lief-lachende meiske van het tv programma Kassa zo'n communicatie-manager van een energiemaatschappij met zo'n vet-glimmend verkeerd kapsel en een verkeerdere design bril die al 15 jaar cursussen volgt ''hoe lul ik er met veel woorden een punt aan, zonder iets relevants te zeggen''
Zo'n figuur betreurt in de uitzending zgn. het aantal klachten, geeft aan verbeteringen aan te brengen in de organisatie en wordt na zijn slaapverwekkende en nietszeggende bla.bla. betoog door het Kassa meiske vriendelijk bedankt,.... en door haar nog geroemd ook vanwege zijn sportiviteit te verschijnen in haar programma??!!!
Die gozer heeft nota bene heel veel mensen gedupeerd en gaat nu haast met een lauwerkrans om zijn nek de studio uit!
Vervolgens verzilverd deze communicatie-manager zijn door de Vara verstrekte consumptiebonnen in de Kantine in en stapt daarna in zijn vette BMW 5 serie lease bak terug naar het 24hoog tellende riante kantoor alwaar zijn baas hem met een bonus staat op te wachten omdat hij het Kassa meiske weer zo snel en doeltreffend onder tafel heeft geluld.
Ik ben een trouwe kijker van Kassa maar ga mij niet vertellen dat Kassa dit soort grote bedrijven als energieleveranciers tot verantwoording kan roepen en waardoor het beleid verandert in voordeel van de consument.
Zo'n praat-computer van de energiemaatschappij ziet een uitnodiging bij Kassa als een jaarlijks uitje waarin hij/zij zijn vaardigheden kan testen die hij heeft geleerd op zgn. afscheep cursussen.
En i.p.v. dat Kassa korte metten maakt met deze communicatie-manager en hem wijst op hun foute beleid houdt Kassa zich eigenlijk liever bezig met het testen van de sterkste touwtjes die aan 12 verschillende merken tampons zitten, of van welke pot bruine bonen je de volgende dag de hardste wind laat, dit alles getest door chef-kok Pierre Wind.
Zoals ik al begon het wemelt al jaren van allerlei klachten over energieleveranciers, maar er is niemand maar dan ook niemand die hier verandering in kan brengen,...ook Kassa niet

Geplaatst door: Chantal ()

Ook een slechte ervaring met Essent. Vooral met de betalingen. En dan zelf alles uitzoeken en hun zoeken het dan ook uit en laten mijn betalingen weg, terwijl ik wel bewijzen heb dat ik dat heb betaald. Ze smijten gelijk met aanmaningskosten en andere kosten om je oren. Ik heb dan ook in de herfst een motie bij de 2e kamer ingediend, omdat in Breda de warmte nog steeds alleen door essent wordt verzorgd, dat is monopoly! En dit jaar hebben we allemaal een brief gekregen waarin dat gelukkig gaat veranderen. Pff wat een opluchting! Die essent is vele malen duurder dan welke andere aanbieder qua energie.
Ik ben zelfs bereid mijn bewijzen van mijn betalingen hier te overleggen en de mail die door essent is verstuurd te laten vergelijken zodat jullie allemaal kunnen zien wat voor grove fouten ze maken. En wel degelijk hun administratie niet op orde is.

Geplaatst door: jeanette ()

sinds 2011 een tevreden klant van Essent,nooit problemen. elke maand betaal ik netjes op de 23e de voorschotnota. sinds januari 2013 is deze betaaldatum opeens een probleem bij Essent( heb hier nooit enig bericht over gehad) volgens Essent betaal ik te laat. Vanaf januari zijn er al totaal voor 60 euro aan incassokosten bijgekomen omdat ik volgens hun te laat betaal. Meerdere malen heb ik gevraagd waarom na bijna 2 jaar de betaaldatum opeens een probleem is. Ik krijg daar geen antwoord op,behalve dat de datum niet aangepast kan worden en ik eerder moet betalen (wat niet gaat de 23e heb ik mijn inkomen!) notabene heb ik vorige week 2 mails gestuurd dat er bij de volgende 2 voorschotnota´s 60 euro wordt betaald zodat de incassokosten weer zijn betaald! wat krijg ik als reactie? een brief afgelopen zaterdag dat de incassokosten nogmaals zijn verhoogd met 40 euro!! zo kan ik ook geld verdienen! dit is Té belachelijk voor woorden! zeker omdat de betaaldata voorheen altijd in orde was en er dus ALTIJD netjes is betaald!!!

Opmerking van de redactie op 29-04-2013
Wij kunnen u helaas enkel aanraden contact op te nemen met Consuwijzer.nl. Consuwijzer kan u advies geven over uw rechten als consument.
Geplaatst door: Roger Charite ()

Ook ik kom niet van Essent af.
Ik sta in het belmeniet-register, maar afgelopen herfst toch telefoon van gehad van Essent. Ik was dom genoeg om er op in te gaan. Bij lezing en vergelijking van het contract toch besloten te annuleren. Telefonisch, keurig binnen de termijn.
Ik was het alweer vergeten, totdat ik maanden later een brief kreeg, dat in per 6 feb zou overstappen naar Essent. Weer gebeld, zou terug gebeld worden.
Enkele weken later brief of ik de meterstanden wilde doorgeven. Weer gebeld:
Het opgenomen gesprek van de aanmelding hebben ze nog, voor de rest heb ik volgens Essent, niet met hen gebeld en me dus ook niet afgemeld. En ze kunnen er niets aan doen!
Ik laat het er niet bij zitten. Hoop dat de consumentenbond, Kassa of anderen nog tips hebben.

Geplaatst door: M.van ramselaar ()

telefonisch door essent benaderd als overstap 100euro kado.Kontrakt ontvangen maar binnen 7 wettelijke dageb bedenktijd geannuleerd dit ook bevstigd gekregen van ESsent via e mail.VErvolgens wordt er door essent een 2e klantnummer geopend en dit contract wordt alsnog zonder mijn toestemming geactiveerd. zonder mijn toestemming is nu een overstapverzoek gedaan aan eneco mijn huidige leverancier. ik heb eneco verzocht hieraan niet mee te werken maar dat kunnen zij niet zij zijn nl wettelijk verplicht eraan mee te werken als Essent hierom verzoekt. eSsent fraudeert dus. Nu ben ik klant zonder mijn toestemming en heb inmiddels al een nota gekregen voor de 1e termijn die automatisch geincasseerd wordt. wat ik ook bel en schrijf met de klantenservice er wordt geen actie ondernomen. iK ben tegen mijn wil in gedwongen klant te worden van ESsent en kom niet meer van dit bedrijf af. Op advies van eneco nu om een heranprocedure gevraagd aan essent maar ook hiervan krijg ik geen bevestiging. het kan toch niet zo zijn dat je in nederland zonder toestemming van je klant een contRact afsluit? EN dat je er vervolgens niet meer vanaf komt. ik ga de termijnbedragen storneren niet betalen dus, maar dat zou weleens kunnen betekenen dat ik straks ook nog als wanbetaler wordt aangemeld.

Opmerking van de redactie op 11-03-2013
Wij raden u aan contact op te nemen met Consuwijzer.nl over uw rechten als consument. Het niet betalen van voorschotten heeft uiteindelijk alleen voor u een nadelig effect aangezien u bij iedere andere leverancier een borg zal moeten betalen op het moment dat u weer overstapt. Wellicht kunt u bij Eneco navragen of zij u weer als klant kunnen aanmelden en een eventuele boete kunnen compenseren. Mocht u nog vragen hebben kunt u ons ook bereiken via 0342-411350.
Geplaatst door: EWC Sterken ()

Ook al maanden bezig om van essent af te komen,
ben overgestapt naar een andere energieleverancier ,
aangezien ze me elke maand probeerde 2x het maandbedrag af te schrijven, vervolgens ga je met ze in gesprek en zeggen ze gewoon dat ik een leugenaar ben , vervolgens stap je over krijg je de eindafrekening, en nog een nota die volgens hun niet betaald is , ik aangetekende brief gestuurd en vervolgens bellen ze mijn vriend weer op ja u moet betalen er is 20 euro opgekomen, vervolgens vraag je of ze post hebben gehad , (van de aangetekende brief) , nee sorry we hebben het druk maar kunt u het overmaken, nou sorry neee ga niet betalen voor iets wat allang betaald is afzetters !

Geplaatst door: Mirriam Bouwmeester ()

Ook wij hebben een nota ontvangen waarin een 100% verhoging wordt aangegeven. Onze woon en werk situatie is ten opzichte van 09,10,11 niet verandert. Enexis geeft ons daar gelijk in kan aantonen dat we met het gas zelfs zijn gedaald en met elec maar 5% zijn verhoogd. Echter Essent weet van geen wijken , geeft aan dmv de incasso gewoon het geld van de rekening te halen en als we het daar niet mee eens zijn worden we afgesloten. De manier van overleg, uitleg en mededelen is ronduit onbeschoft. je staat als klant met de rug tegen de muur. Onze verkregen informatie wat volgens Enexis als bewijsmateriaal kan worden ingediend bij Essent, wordt niet geaccepteerd.

Geplaatst door: Margret ()

Ik ben al een jaar bezig met essent, ik had vorige jaar een verbruik van 13.086. de jaren er voor 3.158. dat houd in dat ik een verbruik heb gehad van 10.000 kilowatt. Schrok daar van gelijk gebeld. moet toch betalen, ik had een vermoeden dat de meter niet goed is. kan niks bewijzen en heb een andere meter laten plaatsen. Ik had de meter ook kunnen laten ijken zoals zij dat noemen kosten ongeveer 450 euro, dat heb ik niet dus niet gedaan.nu is het verbruik normaal. ongeveer 2.100. in de achtmaanden nu blijk dat ik voor de overige maanden 6.000 kw verbruikt heb van de oude meter. weer bijbetalen! ik hoor van de netwerk beheerder dat de standen NIET overheen komen. weer bellen naar essent maar daar hebben zij geen boodschap aan. nu ben ik bezig om van al die jaren de eindstanden en beginstanden te achter halen want een verbruik van 13.086 is onmogelijk, denk essent niet na want ik ben geen bedrijf maar gewoon een gezin die niet de luxe heeft om een vaatwasmachine en of wasdroger te hebben. hoe kan ik nu bewijzen dat zij fout zijn. ze willen je niet tegemoet komen met een betalings regeling. terwijl die er al is kleine moeite om de laaste jaar opgave er bij te betrekken. anwoord door klanteservice

dit kunnen wij niet maken regeltjes regeltjes. wij worden in de kou gezet als het om betalen gaan. ik doe de laatste jaren nks anders bij hun.

Opmerking van de redactie op 10-04-2012
Indien uw meter inderdaad defect is, zouden de kosten van de ijking voor de eigenaar - uw netbeheerder - zijn. Pas als blijkt dat de meter wel degelijk goed functioneert, dient u deze kosten zelf te betalen. Uw netbeheerder kan u hierbij helpen, en de leverancier dient dan een correctie uit te voeren. Wellicht kunt u ook contact opnemen met Consuwijzer, de site van de overheid voor consumenten. Zij kunnen u waarschijnlijk ook helpen.
Geplaatst door: Max Ter hoog ()

Overgestapt naar Essent en ik wou dat ik het nooit had gedaan. Klantenservice die continu zegt we bellen terug (niet) Ja meneer sturen we op (niet) Ja meneer was u opstuurde was niet volledig (wel) etc. etc. Er gaat geen week voorbij zonder dat ik die zogenaamde klantenservice van hun aan de lijn heb. Advies niet overstappen naar dit stel prutsers.

Geplaatst door: Hans van Drunen ()

Wij zijn al bijna een jaar bezig om Essent te overtuigen dat een afrekeningsbedrag van 1 november 2010 met een geschat verbruik foutief is. De werkelijke eindstand is in maart 2011 een keer schriftelijk bevestigd door essent, maar de afrekening is nimmer aangepast. Inmiddels al 2 keer schriftelijk bezwaar gemaakt bij GGN (met tientallen bijlagen) omdat essent de vordering uit handen heeft gegeven. (Al 3 weken geen reactie op ons laatste bezwaar!!)In het afgelopen jaar hebben wij 3 keer schriftelijk en een tiental keren telefonisch contact gehad met essent, maar er is schijnt daar niemand moeite te nemen iets serieus uit te zoeken. Voor ons NOOIT meer essent, het meest klantonvriendelijk bedrijf dat ik ooit ervaren heb.

Geplaatst door: ben van overdijk ()

telefonisch benaderd omdat we vroeger klant waren bij essent. In gestemd met een offerte waar ik 7 dagen bedenktijd heb om dit af te zeggen. Je begrijpt het al: Offerte is gewoon een contract. Direct telefonisch afgezegd en voor de zekerheid ook een aangetekende brief gestuurd met de opzegging. Een maand later een email om de meterstanden door te geven en van greenchoice ( onze echte leverancier) een mailtje met de mededeling dat essen onze energie gaat leveren. Telefonisch contact gehad met bijde en essent gesommeerd dit terug te draaien. greenchoice gebeld met de boodschap dat we echt helemaal NIET weg gaan bij hen. We zijn benieuwd hoe dit gqaat aflopen. Wat ons betreft gaan we met de eerste de beste boodschap van essent direct naar het hoofdkantoor in den Bosch!!!!

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.