Essent procedeert tegen reclame NL Energie
2 reacties Leestijd: 2 minuten
Energieleverancier Essent heeft stappen ondernomen tegen concurrent Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) wegens 'ondoorzichtige, onvolledige en smakeloze reclames'. Er is een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie, maar ook de gang naar de rechter wordt niet uitgesloten.
Ondoorzichtig, onvolledig, onjuist en smakeloos
In een TV commercial wordt gesteld dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is en dat consumenten betalen voor de overname door RWE. Beide suggesties zijn onjuist in de ogen van Essent. Uit recent onderzoek zou juist gebleken zijn dat de Nederlandse Energie Maatschappij in veel gevallen duurder is dan veel andere aanbieders.
Daarnaast vindt Essent de tariefvergelijking in de printcampagne volstrekt ondoorzichtig, onvolledig en misleidend. De TV commercial wordt 'ronduit smakeloos' genoemd. Volgens onze grootste groene stroomproducent wordt op een onsympathieke manier ingespeeld op nationalistische sentimenten door te verwijzen naar ‘Hollandse’ tarieven.
Uit de tariefvergelijking op Gaslicht.com blijkt dat de prijsvechter voor de één- en driejarige vaste prijs contracten hogere tarieven hanteert dan Essent. Doordat NLEnergie hoge actiekortingen geeft aan nieuwe klanten behoren deze contracten echter tot de voordeligste van Nederland. Sinds 14 januari -toen Essent met het persbericht naar buiten kwam- geeft het bedrijf maar liefst 600 euro korting aan mensen die overstappen op een driejarig energiecontract.
Bij de energiecontracten voor onbepaalde tijd met variabele tarieven is de Nederlandse Energie Maatschappij voor een gemiddeld huishouden -ondanks hun hoge vastrechttarieven- wel beduidend goedkoper dan concurrenten.
Welke van de twee leveranciers echt voordeliger is voor u, kunt u zelf laten berekenen door de energievergelijker.
Reacties (2)
Ik snap uberhaupt niet waarom dit nog uitgezonden mag worden. NL Energie heeft het steeds over weer een ander land als ze het hebben over "het bedrijf" dat de nieuwe eigenaar wordt.
Ze gebruiken uitspraken als "NEIN!" en "Oerhollands".
Ze staan op het inernet bekend voor hun manipulatieve manier van handelen over te telefoon, waaronder aasen op bejaarden en zich voordoen als een ander bedrijf( de huidige leverancier van de benaderde burger ).
Daarnaast is er geen compliment te vinden over de prijzen op het internet, slechts klachten.
De uitspraken die worden gedaan in de reclames worden blijkbaar gewoon getolereerd, ondanks het over onware verklaringen gaan van prijs én van andere bedrijven.
Het lijkt wel of de andere bedrijven en instanties smeergeld krijgen, want waarom het NEM nog niet is platgelegd is mij een raadsel.
inderdaad een suggestieve reklame waarbij weer walgelijk ingespeeld wordt op nationalistische sentimenten. irritant daarbij is dat er in het nieuwe nationalistische taalgebruik steevast wordt gesproken over HOLLANDs, terwijl de meerderheid van NEDERLANDers toch echt niet in holland (noord- of zuid-) woont...
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...