Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Gedragscode moet eind maken aan misleiding

Sinds 1 september 2006 kunnen consumenten de keuze voor hun energieleverancier baseren op eerlijke informatie. Althans, wanneer de leverancier zich houdt aan de gedragscode die op deze datum van kracht geworden is.

Wat houdt deze gedragscode in? 

De gedragscode is op aandringen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) opgesteld door brancheorganisatie EnergieNed. Hierin staan afspraken die energiebedrijven hebben gemaakt over werving en klantenbehoud. Een dergelijke code vond de NMa  nodig vanwege het verstoorde vertrouwen in de energiemarkt door misleidende en oneerlijke wervingspraktijken. De gedragscode zou een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het oplossen van de problemen. De gedragscode is ondermeer te vinden op EnergieNed en op de website van de NMa.

Energiebedrijven die aangesloten zijn bij deze code willen duidelijk maken dat zij:

  • consumenten goed zullen voorlichten
  • op een eerlijke en goede manier nieuwe klanten werven én
  • overstappen op een voor de consument zo goed mogelijke manier zullen afhandelen

In de Gedragscode staat bijvoorbeeld beschreven hoe de bedrijven reclame mogen maken om nieuwe klanten te werven. De NMa volgt nauwlettend of de code ertoe bijdraagt dat consumenten de keuze voor hun energieleverancier kunnen baseren op eerlijke informatie. Als de code of de wetgeving wordt overtreden zal de NMa – waar nodig – daartegen optreden.

Wie zijn er aangesloten bij de Gedragscode?
 
Op dit moment hebben de volgende 14 leveranciers zich aangesloten bij de Gedragscode: Cogas, ENECO,  Energie:direct, Essent,  DELTA, Greenchoice, Intergas, Main Energie, Nederlandse Energie Maatschappij, NRE, Nuon, OXXIO, RWE en Westland Energie.

Consuwijzer voor problemen

Consumenten die nog steeds last ondervinden van klantenwerving door energiebedrijven of bij de overstap naar een andere energieleverancier, kunnen sinds kort terecht bij ConsuWijzer, een initiatief van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit(NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta).

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.