Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Goede administratieve prestaties energiemarkt

door Jeanet Woldring 4 reacties

Energiebedrijven versturen hun voorschotnota's, jaarafrekeningen en eindafrekeningen op tijd  wanneer klanten verhuizen of overstappen. Dat blijkt uit onderzoek van de Energiekamer van de NMa.

Sinds 2005 meet de Energiekamer elk kwartaal hoe het ervoor staat bij de grootste bedrijven en doet daar melding van via zogenaamde scorekaarten. Voor de administratieve prestaties in het tweede kwartaal van dit jaar keek de toezichthouder naar verhuizingen en switches die plaatsvonden in maart 2008.

Zowel leveranciers als netbeheerders laten goede prestaties zien. De NMa vindt namelijk dat 98 procent van de rekeningen binnen twee maanden na een verhuizing of overstap moeten zijn verstuurd. Uit het onderzoek is gebleken dat de gemiddelde leverancier en netbeheerder dit percentage ruim haalt.

Op de scorekaart kunt u de prestaties van 13 leveranciers en  11 netbeheerders vergelijken. Dat betekent dat niet iedereen wordt beoordeeld. Alleen leveranciers met meer dan 10.000 klanten zijn verplicht om mee te werken aan het onderzoek, hoewel het kleinere bedrijven vrij staat om hun scores te laten opnemen.

Op onze vergelijkingssites Gaslicht.com en Energiewereld.nl wordt de prestatiebeoordeling van de toezichthouder weergegeven d.m.v. sterren. Presteert een leverancier op het eerste van de vijf onderdelen boven het (gewogen) gemiddelde, dan is de eerste ster rood gekleurd. Zijn er géén sterren rood gekleurd, dan presteert het energiebedrijf op alle onderdelen onder het gemiddelde. Heeft de beoordeling niet plaats gevonden omdat de aanbieder geen medewerking heeft verleend, dan wordt dit vermeld met de tekst: geen beoordeling. 

U kunt zo eenvoudig vergelijken of een  leverancier boven of onder het gemiddelde presteert t.a.v. het op tijd versturen van de stroom- en gasnota's.

Van de huidige TOP 10 goedkoopste leveranciers op onze websites heeft de helft geen beoordeling: de Nederlandse Energie Maatschappij, Elektran, MAIN Energie, Caplare en Enerfree. De overigen, t.w. Nuon, Greenchoice, RWE en Energie:direct hebben allen 5 sterren, dat wil zeggen dat zij de nota's op tijd versturen. Enkel Oxxio lukt het nog niet om de eindafrekeningen op tijd de deur uit te doen als mensen verhuizen of overstappen. Ook blijft dit energiebedrijf in gebreke bij de jaarafrekeningen, hoewel er wel vooruitgang geboekt wordt. De toezichthouder verwacht dan ook dat Oxxio het volgende kwartaal op de norm uitkomt. 

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (4)

Geplaatst door: Mike ()

Ik weet niet waar ze deze bewering vandaan hebben gehaald ik ben al meer dan een jaar bezig met de nl energie maatschapij ik heb tijdig mijn verhuizing door gegeven en netjes alle maand bedragen betaald en nu komen ze beweren dat ik mijn verhuizing niet heb gemeld .Na uren aan de telefoon een aantal brieven verder blijkt dat zij de verhuizing niet corect hebben doorgevoerd dit verklaren zij zelf meerdere malen aan de telefoon .Ondertussen de geschillen commisie energie en gas ingeschakeld .En wederom zojuist weer 30 min aan de telefoon gehangen en weer erkennen zij hun fout dat zij de verhuizing niet hebebn door gevoerd maar nu willen ze wel de voor de maanden dat wij op het nieuwe adres wonen het rest bedrag in rekening brengen ipv de betaalde 76 iedre maadn 140 euro .Daarbij komt het ergument voor de hoge energie prijs wie zij nu hanteren dat het in het verleden bij onze vorig leverancier te weinig hebben betaald(wat hetzelfde bedrijf isals wat nu de energie op het nieuwe adres leverd) kortom weet niet waar de berichten vandaan komen ik ben er klaar mee denk meerdere mensen in nederland dat de consument altijd aan het kortste eind trekt betalen en zo niet sluiten we u af

Geplaatst door: Gertjan ()

Ik ben al 6 maanden in de slag met Oxxio om het vorrschot te wijzigen. Eerst was het te laag, later veel te hoog. Op 6 mails krijg je elke keer het bericht dat ze het zullen doorvoeren. Ten lange leste aangetekende brief gestuurd, het duurt dan 7 weken voor je bericht krijgt. De aanmaning omdat je een betaling storneert (laat terugboeken door de bank) duurt maar 10 dagen. Is het zo moeilijk dan om klanten netjes te behandelen en de administratie op orde te hebben.

Geplaatst door: Caspar ()

Is al bekend of de Energiekamer de volgende keer ook de andere maatschappijen gaat meenemen? Zij staan toch bovenaan jullie vergelijking..

Opmerking van de redactie op 03-09-2008
Wij zijn van mening dat de toezichthouder ook de kleinere maatschappijen moet beoordelen.
Geplaatst door: Bas ()

In de pdf staan de prestaties over de snelheid van de switch en de rekening. Is er ook een overzicht van de juistheid van de jaarafrekeningen en contracten?

Opmerking van de redactie op 03-09-2008
nee, helaas nog niet! De Energiekamer is hiermee bezig, maar het schijnt nogal moeilijk te zijn.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.