Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Hoe kunt u uw jaarnota controleren?

7 reacties

Door de tarieven op uw jaarnota te controleren met de tarieven die u bevestigd heeft gekregen van de energieleverancier, kunt u zien of uw nota klopt. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sommige tarieven kunnen namelijk veranderen in de loop van het jaar. Zoals variabele leveringstarieven, energiebelasting en netwerktarieven.

Variabele leveringstarieven

voorbeeld energierekeningHeeft u een contract afgesloten met variabele tarieven? Dan moet u er rekening mee houden dat u uw jaarnota niet eenvoudig kunt controleren. Dat komt omdat u gedurende de looptijd van uw contract verschillende leveringstarieven krijgt, doorgaans per 1 januari en per 1 juli. Uw leverancier laat u dan een 'gemiddeld tarief’ zien. Hij moet u hiervan een specificatie kunnen overleggen wanneer u dat wenst.

Netwerkkosten, heffingen en belastingen

Ontvangt u uw jaarrekening niet aan het eind van het jaar, maar bijvoorbeeld in mei of september? Dan krijgt u niet alleen te maken met verschillende tarieven voor netwerkkosten, maar ook voor energiebelasting en heffingen. Deze kunnen namelijk jaarlijks worden aangepast op 1 januari. En btw zelfs per 1 oktober, zoals dit jaar!

Meterstanden

Meterstanden zijn gemakkelijker te checken. Vindt u dat uw energiebedrijf uw verbruik te hoog heeft geschat? Dan kunt u uw energiebedrijf vragen om de goede meterstanden te gebruiken voor de jaarafrekening. Het is dan wel belangrijk dat u zelf op tijd uw meterstanden heeft doorgegeven. Was u te laat, dan is door de netbeheerder een schatting gemaakt. Let op: als u net bent overgestapt, kan het zijn dat door schattingen in het verleden plotseling een verschil in het jaarlijks verbruik optreedt. Voor vragen hierover kunt u het beste contact opnemen met uw huidige leverancier.

Wat is een eindafrekening?

Een eindafrekening krijgt u alleen als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Daarin staat hoeveel energie u precies hebt gebruikt. En of u daarvoor nog moet bijbetalen. Als uw oude contract bijvoorbeeld van september t/m oktober loopt en u stapt over tijdens of vlak na de dure wintermaanden, dan is de kans op bijbetalen groot. Andersom geldt hetzelfde. Stapt u over na de goedkope zomermaanden (nu dus), dan is het mogelijk dat u geld terug krijgt van uw oude leverancier. Hij moet u de eindafrekening binnen 2 maanden toesturen.

Overgestapt via deze site?

Bent u via deze site overgestapt en vermoedt u dat u niet de actietarieven heeft gekregen zoals u deze heeft afgesloten, dan kunnen we u doorgaans ook helpen met het nakijken van uw rekening. U kunt daarover mailen via het contactformulier of bellen naar 0342-411350. Onze klantenservice helpt u graag!

Deel dit artikel op:

Reacties (7)

Geplaatst door: Ton ()

Prima ervaringen met energie direct prima service ,geen problemen met de eindafrekening waarin de bonus netjes verwerkt wordt, goed bereikbaar

Geplaatst door: whogenturf ()

Het enige wat ik kan verzinnen is dat je je begin en eindstanden bijhoudt zodat je deze met die op de afrekening kunt vergelijken.

Geplaatst door: L.J.M. Mooren ()

heb diversen keren kopie factuur gevraagd van eindafrekening



wel bevestiging gekregen maar nooit meer iets gehoord.

l.j.m. mooren

Opmerking van de redactie op 16-04-2013
Voor een kopie van uw eindrekening verwijzen wij u door naar uw energieleverancier. Gaslicht.com is een energie prijsvergelijker.
Geplaatst door: A. van Buuren ()

Mijn ervaringen met Energie Direct zijn niet best. Jaarrekening komt maar niet na herhaaldelijk verzoek en klantenservice is totaal niet klantgericht. Laat je niet lekker maken door de welkomsbonus. Deze verdient EnergieDirect terug met weinig transparantie in eindafrekening en lange wachttijden en niet service gerichtte klanten"service". Nooit meer Energie Direct -> levert een hoop negatieve energie op

Geplaatst door: B.C.M. Caspers van der Meer ()

Wij krijgen elk jaar de afrekening per 1 augustus. Dit jaar stond op onze afrekening meterhuur voor elektra en gas. De meterhuur elektra bedroeg 25,62 euro. De meterhuur voor gas bedroeg 19,03 euro. Het was voor ons de 1e keer dat meterhuur op de nota vermeld stond. Is dit juist?

Opmerking van de redactie op 03-10-2012
Het klopt dat u meterkosten dient te betalen. Indien de leverancier ook de netwerkkosten aan u factureert zal deze post ook meegenomen worden op uw afrekening.
Geplaatst door: G vd Sluis ()

Mijn 1 jarig contract bij energiedirect werd beeindigt omdat ik overstapte naar een ander maatschappij,ik was het contract begonnen met een welkomst premie van 220 euro,en rekende op een leuke jaarnota van energiedirect,wat bleek ,ik moest zelfs nog 9 euro bij betalen,ra ra hier begrijp ik dus niets van,de 220 euro was opgegaan aan kosten, was het verweer van Energiedirect,en uit de jaarnota is niet optemaken hoe en wat voor extra kosten zij hebben gemaakt...heb nu een advocaat ingeschakeld,die dit gaat uitzoeken,...let op mensen met die welkomst premie!

Geplaatst door: A.Tilgenkamp ()

Wanneer krijg ik m`n jaarrekening?

Opmerking van de redactie op 03-10-2012
Dit verschilt. Wij raden u dan ook aan dit bij uw energieleverancier na te vragen.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.