Huishoudens betalen 800 miljoen teveel aan stroom
Leestijd: 2 minuten
Nederlandse huishoudens betalen op jaarbasis 800-900 miljoen euro teveel voor hun elektriciteit. Dit blijkt uit een aan de Erasmus Universiteit uitgevoerd afstudeeronderzoek naar de liberalisering van de Nederlandse elektriciteitsmarkt voor kleinverbruikers.
Sinds de liberalisering van de elektriciteitsmarkt per 1 juli 2004 kunnen consumenten zelf hun stroomleverancier kiezen. In de praktijk maakt slechts 15% van de huishoudelijke verbruikers gebruik van hun keuzevrijheid, zo stelt de onderzoeker. "De voornaamste oorzaak is de psychologische overstapbarrière die de consument ervaart bij het overstappen naar een leverancier. Dit maakt de consument passief. Het gevolg hiervan is dat grote energiebedrijven hun prijzen kunnen verhogen zonder hun klanten te verliezen."
43 procent meer overstappers op Gaslicht.com
Op de vergelijkingssites Gaslicht.com en Energiewereld.nl is het percentage overstappers fors gestegen. Vooral de laatste maanden zien we een enorme toename. Vergelijken we de maand juni met september dan zien we een stijging van 43 procent!
Gestegen brandstofprijzen
De hogere elektriciteitsprijzen werden recentelijk vooral verklaard door de gestegen brandstofprijzen. Het onderzoek wijst uit dat dit slechts een deel van de oorzaak is. Doordat het merendeel van de consument (85%) geen gebruik maakt van goedkopere alternatieven hebben de energiebedrijven hun prijzen nog verder kunnen opdrijven. Dit verklaart waarom de winsten in de sector sinds de liberalisering een enorme stijging hebben doorgemaakt.
Massaal overstappen
De liberalisering van de elektriciteitsmarkt had tot doel een efficiënte vraaggestuurde markt te creëren, gekenmerkt door daadwerkelijke mededinging en lagere prijzen voor de consument. Het effect hiervan blijkt echter averechts te zijn. Wanneer de Nederlandse consument massaal overstapt naar goedkopere aanbieders kunnen de leveringskosten voor stroom 35% lager uitvallen, is de conclusie van het onderzoek.
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...