Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Klanten zeer tevreden over overstappen van energieleverancier

door Jeanet Woldring

Consumenten die wisselen van energieleverancier zijn bijzonder tevreden over het overstapproces. Dat blijkt uit ons klanttevredenheidsonderzoek over het derde kwartaal onder ruim 2000 recente overstappers via  Energiewereld.nl of Gaslicht.com. Gemiddeld geven de ondervraagden energieleveranciers een 9,4 voor het switchen. 

 Van de acht energieleveranciers behaalt Greenchoice wederom het hoogste cijfer voor wat betreft algemene tevredenheid. Qurrent staat op de tweede plaats en brons is voor EssentDe overige aanbieders scoren allen een 7,5.

Klanttevredenheidsonderzoek

Acht maanden na hun overstap vragen wij hoe tevreden consumenten zijn over hun nieuwe energieleverancier. De vragen hebben betrekking op: prijsstelling, facturering, overstapproces, online dienstverlening, klantenservice, klachtenafhandeling en duurzaamheid.

Hoogste cijfer voor overstapproces

Uit het onderzoek blijkt dat de ondervraagden hun nieuwe energieleverancier gemiddeld met een 7,7 waarderen. Dat is fors hoger dan bij het vorige klanttevredenheidsonderzoek. We vallen in herhaling: van alle onderdelen krijgt het overstapproces nog steeds het hoogste cijfer, terwijl klachtenafhandeling opnieuw het laagst scoort. 

Mensen die van energieleverancier geswitcht zijn, beoordelen het overstapproces maar liefst met een 9,4 als rapportcijfer! 'We hebben van het wisselen van energieleverancier helemaal niets gemerkt, behalve een lagere rekening', is een veelgehoorde opmerking. 

De respondenten zijn overstappers naar Delta, E.ON,  Energiedirect.nl, Essent, Greenchoice, Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) Nuon en Qurrent. 

Energieleverancier Rapportcijfer
3e kwartaal
Respondenten
   7,5  117
   7,5  246
 7,5  426
 7,7  332
 8,1  395
 7,5  233
 7,5  189
 7,8  114

Algemene tevredenheid

Net als bij de meest recente Prijskwaliteitscore krijgt Greenchoice opnieuw het hoogste rapportcijfer. In juli en augustus geven 295 respondenten gemiddeld een 8,1 en in september krijgt deze groene aanbieder zelfs een 8,2. Qurrent is een goede tweede met een 7,8 gemiddeld en Essent behaalt met een 7,7 een uitstekende derde plaats.

Hoe scoren energieleveranciers per onderdeel?

Het overstapproces steekt er met kop en schouders bovenuit qua waardering. Dat betekent dat ruim 2000 mensen die een nieuwe energieleverancier kozen, uiterst tevreden zijn over het overstapproces. Zij gaven gemiddeld een 9,4 als rapportcijfer. Ook de online dienstverlening wordt met een 7,6 goed gewaardeerd. Voor facturering wordt gemiddeld een 7,3 gegeven. Klantenservice krijgt ook een 7,3 terwijl prijsstelling en duurzaamheid met een 7,1 worden beloond. Over de afhandeling van klachten (6,8) zijn de mensen het minst te spreken. Daar moeten de leveranciers dus wat meer energie in steken, al is er wel een stijgende lijn zichtbaar.

Energieleveranciers vergelijken op prijs en kwaliteit

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.