Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Klanttevredenheidsonderzoek energieleveranciers over 2016

door Jeanet Woldring

Welke energieleverancier biedt de beste deal met de beste service? En is nog duurzaam ook? Wij zochten het uit via een klanttevredenheidsonderzoek onder bijna 8500 recente overstappers in 2016. Wie van de twaalf energieleveranciers haalt de hoogste score?

Klanttevredenheidsonderzoek

Zeven maanden na hun overstap vragen wij hoe tevreden consumenten zijn over hun nieuwe energieleverancier. De vragen hebben betrekking op prijsstelling, facturering, overstapproces, online dienstverlening, klantenservice, klachtenafhandeling en duurzaamheid. 

KTO-2016_Greenchoice.jpgUit het onderzoek over 2016 blijkt dat de 8500 respondenten hun nieuwe energieleverancier gemiddeld met een 7,4 waarderen. Mensen die zijn overgestapt via Gaslicht.com of Energiewereld.nl zijn bijzonder tevreden over hun energieleverancier. Van de twaalf energieleveranciers krijgt Greenchoice de hoogste waardering met een 8,1. 

Hoogste cijfer voor overstapproces: 9,4

Net als bij voorgaande onderzoeken blijkt dat mensen het meest tevreden zijn over het overstapproces. Dat overstappen regelen energieleveranciers onderling en dat doen ze heel goed! Bijna iedereen scoort een 9 of hoger. Mensen die van energieleverancier gewisseld zijn, beoordelen het overstapproces maar liefst met een 9,4 als gemiddeld rapportcijfer! Klachtenafhandeling scoort opnieuw het laagst, al wordt dit onderdeel niet als onvoldoende bestempeld. De stijgende lijn van het klanttevredenheidsonderzoek 2015 is echter niet doorgezet. Net als in 2014 worden energieleveranciers op dit punt beoordeeld met een 6,6. Daar valt dus nog iets te winnen. 

De respondenten zijn overstappers naar  E.ON,  ENGIE, Eneco, EnergieFlex, Energiedirect.nl, Essent, Greenchoice, Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) Nuon, Oxxio, Pure Energie en Qurrent

Algemene tevredenheid

greenchoice-logo.jpgGreenchoice krijgt opnieuw het hoogste rapportcijfer, bijna 1400 respondenten geven gemiddeld een 8,1. QurrentPure Energie en ENGIE bezetten een gedeelde tweede plaats en scoren alledrie een 7,6. EnergieFlex, een nieuwe leverancier met prepaidenergie, staat voor het tweede jaar in het onderzoek en is hekkensluiter met een 6,5. Qua online dienstverlening, klantenservice, duurzaamheid en klachtenafhandeling is er voor deze nieuwkomer nog veel werk aan de winkel, al is er wel een stijgende lijn te constateren.

Prijskwaliteitscore

Prijskwaliteitscore-EW-dec2016.jpgHet klanttevredenheidsonderzoek is een vervolg op de reviewmailing die wij na vier maanden sturen naar overstappers via Gaslicht.com. Ook hier zijn we benieuwd hoe tevreden mensen zijn over hun nieuwe energieleverancier voor wat betreft prijsstelling, facturering, overstapproces, online dienstverlening, klantenservice, klachtenafhandeling en duurzaamheid. Deze rapportcijfers zijn terug te vinden bij de leverancierswaardering in onze Energievergelijker onder 'geverifieerde beoordelingen door overstappers'

Samen met onze eigen criteria vormen zij de totaalbeoordeling van de maandelijkse Prijskwaliteitscore. Op deze manier krijgt u een betrouwbaar beeld en kunt u in een oogopslag zien of de beste energieleverancier voor u ook de goedkoopste is. De rapportcijfers van het klanttevredenheidsonderzoek over 2016 vind je vanaf vandaag terug in onze Energievergelijker.

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.