Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

Kreeg je als zzp'er ongewild een zakelijk energiecontract?

door Jeanet Woldring

Het kan zijn dat je van energieleverancier bent veranderd, terwijl je dat helemaal niet wilde. Misschien heb je alleen informatie opgevraagd en meteen een contract gekregen. Of misschien heb je als zzp’er een zakelijk contract gekregen voor je woonhuis. Wat kun je dan doen?

ongewild-energiecontract-zzp.png

Kreeg je als zzp'er een zakelijk energiecontract voor je woning? En was dit niet de bedoeling? Met de voorbeeldbrief van ConsuWijzer kun je het energiecontract ongeldig verklaren, of binnen de bedenktijd ontbinden.Ben je zzp'er en gebruik je energie voor je woonhuis? Dan vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dat de energieleverancier je een contract moet geven waarbij je consumentenbescherming hebt.

Ongewild energiecontract

ConsuWijzer ontvangt veel signalen van ondernemers die voor hun woonhuis energie afnemen. Zij krijgen van energieleveranciers een contract met zakelijke voorwaarden. Als je een contract met zakelijke voorwaarden hebt, dan heb je géén consumentenbescherming. En moet je bijvoorbeeld een hoge vergoeding betalen als je je contract opzegt voordat het is afgelopen.

Brief aan de energieleveranciers

De ACM heeft dit voorjaar daarom een brief gestuurd aan alle energieleveranciers. Daarin zegt de ACM dat ondernemers consumenten zijn als ze een energiecontract voor hun woonhuis afsluiten. En als ze deze energie vooral privé gebruiken. Daarom hebben ze dan recht op consumentenbescherming. Zakelijke voorwaarden zijn niet altijd redelijk voor consumenten. Daarom vraagt de ACM aan de energieleveranciers om deze ondernemers consumentenbescherming te geven. Dat betekent bijvoorbeeld dat energieleveranciers een lagere opzegvergoeding moeten rekenen. En ze consumenten bedenktijd moeten geven.
Doen de energieleveranciers dit niet dan kan de ACM een last onder dwangsom of boete opleggen.

ACM pakt agressieve en misleidende werving energiecontracten aan

Kreeg jij ook te maken met agressieve werving of misleiding door verkopers van energiecontracten? De ACM roept consumenten op om zich te melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. 
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘De meldingen die we via ConsuWijzer ontvangen zijn heel waardevol voor het toezicht van de ACM. Op basis van meldingen bepalen we welke problemen we aanpakken.’

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reageren