Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Maurice de Hond te gezaghebbend voor reclame

De Reclame Code Commissie vindt dat de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame met onderzoeker Maurice de Hond van radio, tv, internet en uit de kranten moet halen. Volgens de codecommissie is de opiniepeiler een onafhankelijke deskundige met een groot gezag, die om die reden niet een specifiek product mag aanprijzen. Dat schrijft de Volkskrant vandaag.

Het energiebedrijf kan nog tot 11 augustus beroep aantekenen tegen de uitspraak en mag tot die tijd ook doorgaan. De Nederlandse Energie Maatschappij was toch al van plan de campagne half augustus te beëindigen. Het bedrijf gaat wel in beroep, omdat het in de toekomst bekende Nederlanders wil blijven inzetten. 

In de advertentie meldt Maurice de Hond dat 94 procent van de Nederlanders geld kan besparen door over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Volgens de reclamecode mogen personen die ‘gezag dan wel vertrouwen’ hebben bij een deel van het Nederlandse publiek niet optreden in een reclamecampagne. De commissie vindt dat De Hond ‘een zeker vertrouwen geniet bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek’.

De Hond in de Volkskrant: ‘In de reclame vervul ik de rol van onderzoeker. Op basis van onderzoek* onder 2.500 Nederlanders trek ik de conclusie dat veel Nederlanders geld kunnen besparen met energie, zonder dat ik daarbij in alle gevallen concludeer dat de Nederlandse Energie Maatschappij de goedkoopste is. In reclames wordt zo vaak verwezen naar onafhankelijk onderzoek. Dat zou toch moeten kunnen?’

* onderzoeksrapport "94% betaalt te veel"

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.