Meer overstappers van energieleverancier
door Els Werkman 1 reactie Leestijd: 1 minuut
Een op de tien Nederlandse huishoudens en bedrijven is vorig jaar overgestapt naar een andere energieleverancier. Volgens branche-organisatie Energie-Nederland laat het aantal overstappers zien dat de energiemarkt goed werkt.
Aantal overstappers stabiel
In 2010 wisselde 9 procent van energieleverancier en in 2009 was dit 11,6 procent. Uit cijfers blijkt dat het aantal overstappers zich de afgelopen jaren stabiliseert rond de 10 procent. In 2004 -het jaar waarin de energiemarkt geheel werd vrijgegeven- lag het overstappercentage rond de 6%.
Nauwelijks problemen
Volgens Energie-Nederland is de energiemarkt inmiddels redelijk volwassen. Er is een grote verscheidenheid aan leveranciers en producten en problemen met overstappen doen zich nauwelijks voor. Niet alleen slagen leveranciers erin mensen over te halen over te stappen met acties en kortingen, ook proberen ze hun bestaande klanten te behouden met aantrekkelijke aanbiedingen.
Klanttevredenheid
Om het succes van marktwerking te meten is vooral de algemene klanttevredenheid van belang, stelt Energie-Nederland. Uit recent onderzoek van toezichthouder NMa blijkt dat 98 procent van de klanten neutraal tot heel tevreden is over de dienstverlening van zijn energieleverancier.
Wist u dat elk jaar overstappen het meeste voordeel oplevert? >Naar de Energiewijzer
Als sitemanager telecom ben ik verantwoordelijk voor alle informatie op de telecomvergelijkers. Ik ben telecomspecialist. Weet alles over de telecomproducten en diensten die op Bellen.com en Internetten.nl vergeleken worden. Voordat ik bij de Bencom Group in dienst kwam heb ik van 1996 tot 2006 bij een grote mobiele provider gewerkt. En een jaar bij een kleine zakelijke telecom aanbieder. Hierdoor ben ik inmiddels meer dan 25 jaar werkzaam op de telecommarkt. En kan daardoor met recht een expert genoemd worden.
Reacties (1)
wten jullie wel wat de tusen tijdse opzegvergoeding kost bij de nuon? Ik heb van februari tot december 2011 stroom geleverd gekregen ven de nuon, de 25% goedkopere stroom werd niet geleverd het scheelde €4,00 per maand, vanaf september was ik al €6,00 duurder uit. essent regelde de overgang nu krijg ik een opzegvergoedinsrekening van €352,61, dit is toch een belachelijk hoog bedrag en is het de consument wel duidelijk dat dit gebeurt?
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...