Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Misleidt Eneco gebruikers?

Nu de groene stroom reeds enige tijd vrij is, zijn veel afnemers van voormalig monopolist Eneco naar andere leveranciers vertrokken. Onlangs heeft Eneco een folder rond gestuurd die suggereert dat terugkeer naar Eneco de klant een hoop rompslomp bespaart. Volgens de folder zouden andere leveranciers de energielevering en administratie ervan vermoeilijken en minder transparant maken. De bij Eneco vertrokken afnemers zouden nu te maken krijgen met twee verschillende bedrijven voor elektriciteit (leverancier en netbeheerder) wat ondoorzichtigheid en extra administratieve rompslomp zou opleveren. De klant moet nu twee facturen betalen: één voor de energielevering en één voor het transport ervan (leidingen, meter).

Naar aanleiding van deze folder heeft Evolta een klacht tegen Eneco ingediend bij DTe, de toezichthouder op de stroommarkt. De informatie is namelijk onterecht aangezien verschillende energieleveranciers zoals Evolta levering en transport tegelijkertijd bij de klanten innen om deze vervolgens bij de netwerkbeheerder (Eneco) te verrekenen. Deze werkwijze heet factuurverlegging. 

Eneco heeft de fout inmiddels toegegeven. Daarnaast heeft het bedrijf op 1 augustus een mailing rondgestuurd met een uitleg en gaat Eneco ervan uit dat de zaak hiermee is afgedaan.

Aanvulling Gaslicht.com:
Recentelijk heeft Essent Netwerk Noord in brieven aan klanten laten weten niet meer mee te willen werken aan deze factuurverlegging. De argumenten van ENECO zijn dus achteraf gezien toch gedeeltelijk valide.

Bron AD 1-aug-'03

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.