NMa beboet energiebedrijf NRE
door Marlies Hazenberg Leestijd: 2 minuten
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft NRE Netwerk B.V. een boete opgelegd van 180.000 euro. Gebleken is dat dit bedrijf de eerste negen maanden van 2006 de wet heeft overtreden door herhaaldelijke keren een hoger eenmalig aansluittarief in rekening te brengen dan het toegestane maximumtarief.
NRE is als netbeheerder verplicht om iedereen, die daar om vraagt, te voorzien van een aansluiting op zijn netwerk. Deze verplichting is vastgelegd in de Elektriciteitswet 1998. Energietoezichthouder DTe, onderdeel van de NMa, ziet erop toe dat de netbeheerders, die van nature monopolist zijn in hun gebied, 'doelmatig handelen en diensten aan de markt leveren tegen redelijke door de NMa vastgestelde tarieven.'
Uit onderzoek van DTe bleek dat NRE herhaaldelijke keren voor een bepaalde categorie aansluiting in plaats van € 460,62 (het toegestane maximumtarief per aansluiting) € 589 in rekening bracht. NRE betreurt deze naar eigen zeggen 'interne juridische procedurefout' en beraadt zich of er beroep wordt aangetekend tegen de hoogte van het boetebedrag. Inmiddels heeft het bedrijf de tarieven aangepast en de teveel in rekening gebrachte bedragen terugbetaald.
Het Eindhovense NRE is sinds september 2005 gesplitst in twee volledig onafhankelijke bedrijven doordat NRE Energie alsmede het installatiebedrijf NRE Q-ENERGY zijn verkocht aan E.ON Benelux. Beide bedrijven gebruiken op dit moment nog de naam NRE en dat geeft vaak misverstanden.
Iedere klant kan zijn eigen leveringsbedrijf kiezen, de kabels en leidingen voor transport van elektriciteit en gas blijven altijd bij de netbeheerder. NRE Netwerk is onderdeel van NRE Holding en hanteert wettelijke bepaalde tarieven, zo vermeldt NRE op haar website.
Ik ben Marlies, van begin 2017 tot november 2022 was ik werkzaam op de servicedesk van Gaslicht.com. Mensen helpen en adviseren bij het overstappen vond ik erg leuk. Wat is er nou fijner dan mensen te helpen met besparen?
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...