Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

NMa met nieuwe regels voor energieleveranciers

door Jeanet Woldring 1 reactie

Energieleveranciers moeten consumenten voortaan transparante en duidelijke informatie verschaffen. Of het nu gaat om websites, reclame, of andere schriftelijke of mondelinge informatie. Doel is de aanbiedingen van verschillende leveranciers beter vergelijkbaar te maken voor consumenten.  De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft daartoe concrete regels vastgesteld. 

Uit een grootschalig consumentenonderzoek dat de NMa vorig jaar uitvoerde, bleek dat de consument de energiemarkt nog als onvoldoende transparant ervaart. Men heeft vooral behoefte aan beter vergelijkbare informatie over de prijs en kwaliteit van de verschillende energieaanbieders. Ook werd duidelijk dat de consument meer wil kunnen vinden over zijn rechten en plichten bij het overstappen van energieleverancier.  

“De regels maken inzichtelijk welke exacte eisen we stellen aan de informatie waardoor we een lik-op-stuk beleid kunnen voeren op het moment dat de regels worden overtreden,” zegt Peter Plug, directeur van de Directie Toezicht Energie van de NMa.

Zo stellen de regels onder meer eisen aan tariefsinformatie, informatie over voorwaarden en informatie over de leverancier zelf. Prijzen moeten in een all-in tarief vermeld worden, inclusief alle belastingen en heffingen. De voorwaarden van een (nieuwe) overeenkomst moeten, voordat de consument een overeenkomst sluit, in duidelijke taal uiteengezet te zijn. Daarbij moet het helder zijn met wie de consument een overeenkomst aangaat en waar deze terecht kan met eventuele klachten of problemen. 

“De consument kan door deze uniformiteit de aanbiedingen van verschillende leveranciers beter met elkaar vergelijken. Daarbij moet hij natuurlijk ook kunnen vertrouwen op de informatie. Al met al een belangrijke pijler in het herstel van het consumentenvertrouwen in de energiemarkt,” aldus Plug.

Eerder dit jaar constateerde de NMa dat de informatie die energieleveranciers op hun website(s) aanbieden niet altijd voldoet aan de eisen uit de Elektriciteitswet en Gaswet. Tijdens het onderzoek bleek de informatie op sommige sites al verbeterd, andere sites lieten nog te wensen over. Aan het begin van het nieuwe jaar maakt de NMa in dit onderzoek de eindbalans op.

De invoering van de zogeheten ‘Richtsnoeren informatieverstrekking energieleveranciers aan consumenten’(pdf) heeft ook consequenties voor vergelijkingssites. Het betekent ondermeer dat, terwille van de uniformiteit,  Gaslicht.com en Energiewereld.nl ook transportkosten, belastingen en heffingen moet vermelden. Vanwege het feit dat consumenten toch niet kunnen besparen op deze kosten, waren we hier een paar jaar geleden bewust vanaf gestapt. Binnenkort vindt u de all-in tarieven terug op onze vergelijkingssites, zodat u als consument kunt blijven vertrouwen op de informatie die door vergelijkingssites wordt verstrekt!

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (1)

Geplaatst door: A.J van Marle ()

Hallo,

Ik, wil graag weten wat de wettelijk vastgelegde boete tarieven zijn als je voortijdig overstapt naar een andere energie maatschappij/leverancier...

Wantn ik moet nu 300,00 eurp per product gaan betalen omdat ik van Dong overstap naar Essent en volgens mij is dat veel te veel, per product...

Met vriendelijke groet,

A.J van Marle

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.