Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Nuon duurder uit met opnemen krediet

De bedrijfskosten van Nuon gaan met vele miljoenen euro‘s per jaar omhoog omdat het bedrijf duurder uit is met het opnemen van krediet. Dat komt omdat banken en andere kredietverstrekkers al vooruit lopen op de splitsing van het energiebedrijf. Dat zei bestuursvoorzitter L. van Halderen van Nuon dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Het kabinet wil energiebedrijven voor 2007 splitsen in enerzijds een netwerkbedrijf en anderzijds een productie- en leveringsbedrijf. Het plan komt uit de koker van minister Brinkhorst van Economische Zaken. Die denkt dat een onafhankelijke positie van de stroom- en gasnetten beter is voor de concurrentie. De energiebedrijven die met de netten een stabiele inkomstenbron verliezen, zijn hier mordicus tegen.

Het splitsingsplan was voor de internationale kredietbeoordeler Standard & Poor‘s onlangs aanleiding om de vooruitzichten voor de kredietwaardigheid van Nuon, Essent en Eneco bij te stellen van stabiel naar negatief. Vorige week liet de Gasunie weten extra bankgaranties te gaan eisen van ‘netloze‘ Nederlandse energiebedrijven. Dat zou volgens Van Halderen voor Nuon neerkomen op extra kosten van 15 à 20 miljoen euro per jaar.

Nuon meldde vorig jaar een nettowinst te hebben gemaakt van 236 miljoen euro. Dat is een stijging met 55 procent ten opzichte van 2002. De omzet nam toe met 17 procent tot 5,1 miljard euro. Daarvan was 10 procent zogenoemde autonome groei. De rest is te danken aan de overname van Reliant. Vorig jaar nam Nuon de centrales van de Amerikaanse branchegenoot in Nederland over voor 985 miljoen euro. Nuon behaalde een bedrijfsresultaat van 536 miljoen euro, 53 procent meer dan in 2002.

Afgelopen jaar heeft Nuon de structuur van het bedrijf sterk vereenvoudigd. Ook bracht de onderneming de dagelijkse gang van zaken verder op orde. De reguliere operationele kosten daalden daardoor 8 procent naar 1,2 miljard euro. Nuon verwacht deze kosten nog verder omlaag te brengen.

,,In 2003 is de bocht genomen‘‘, aldus Van Halderen. Volgens de topman heeft Nuon ,,een solide uitgangspositie‘‘ voor de volledige liberalisering van de energiemarkt. ,,Grootschalige problemen met de administratieve systemen, zoals in 2002, zijn opgelost.‘‘

Vorig jaar nam de stroomuitval wel licht toe. De klanten van Nuon hebben in 2003 gemiddeld 31,9 minuten zonder stroom gezeten. Een jaar eerder was dat 30,2 minuten. Het aantal klanten dat werd getroffen door stroomuitval daalde met 1,2 procent naar ruim 1 miljoen.

Nuon treedt in samenspraak met gemeentelijke sociale diensten scherper op tegen wanbetalers. Vorig jaar sloot het bedrijf 6600 particuliere klanten af omdat ze bleven weigeren te betalen. Het bedrijf heeft in totaal 2,7 miljoen klanten in Nederland, België en Duitsland. De provincies Friesland, Gelderland, Noord-Holland en de gemeente Amsterdam zijn de belangrijkste aandeelhouders.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.