Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Nuon verliest veel stroomklanten

Energiebedrijf Nuon heeft het afgelopen jaar naar schatting 12,5% van zijn elektriciteitsklanten verloren. Dat concludeert het FD (betaalde toegang) uit de halfjaarcijfers die Nuon gisteren bekendmaakte.

Ondanks een tariefstijging  per 1 januari daalde de omzet in het eerste halfjaar. Die omzetdaling zou overigens niet alleen veroorzaakt zijn door weglopende klanten, maar ook door de verkoop van een deel van de opwekcapaciteit aan Eneco.

Het energiebedrijf maakte niet bekend hoeveel klanten het heeft en hoeveel klanten het heeft verloren. Sinds de energiemarkt geliberaliseerd is, zeggen de energiebedrijven als Nuon en Essent niet meer hoeveel klanten ze hebben. Dat is meestal een veeg teken, volgens Bartjens in het Financieele Dagblad. 

Op de gasmarkt doet Nuon het beter dan op de stroommarkt, zo staat in het halfjaarbericht. De tarieven stegen met  13% (!) tegen een omzetstijging van meer dan 16%. De zachte winter en de vroege lente hebben de gasverkoop weliswaar gedrukt, maar het werd goedgemaakt door de stijgende gasprijzen. De prijs van aardgas is gekoppeld aan de sterk gestegen olieprijs.

Nuon zou 'keihard bezig' zijn om bestaande klanten te behouden en nieuwe te werven. Behalve serviceverbetering gaat Nuon zijn 'gevarieerde productaanbod' meer onder de aandacht brengen. Kennelijk wordt door de grote energiebedrijven als Nuon, Essent en Eneco  nog onvoldoende ingezien dat een vergelijkingssite een uitstekend middel is om het productaanbod onder de aandacht te brengen. En niet alleen 'het onder de aandacht brengen' blijkt effectief, ook het online kunnen overstappen slaat enorm aan, gezien het sterk groeiend aantal aanmeldingen via Gaslicht.com of Energiewereld.nl.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.