Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Stuur ons een Whatsapp-bericht

Terug naar het nieuwsoverzicht

Ontevredenheid over energiebedrijven neemt af

Het Engelse bedrijf Datamonitor heeft een tevredenheidsonderzoek naar energiebedrijven gedaan onder Nederlandse zakelijke afnemers van elektriciteit. Delta scoort het best. In het algemeen is de tevredenheid van grote Nederlandse afnemers over hun energiebedrijf gestegen, maar Essent blijft achter.

Datamonitor ondervroeg 222 bedrijven met een verbruik van meer dan 1 GWh. Er waren 18 verschillende beoordelingscriteria, onderverdeeld in vier categorieën:

  • service in de aanloop naar het leveringscontract,
  • facturering,
  • doorlopende ondersteuning en
  • klantencontact (account management).

Geen enkel energiebedrijf heeft op enig punt een score van 100%. De gemiddelde klanttevredenheid van de grote Nederlandse bedrijven bedroeg 88%, een van de laagste scores in Europa. Frankrijk en Duitsland behalen percentages van 95% respectievelijk 96%.

Toch is de score van 88% al flink hoger dan de 78% die in november vorig jaar werd gemeten. Nederlandse energiebedrijven scoren nog steeds slecht op het gebied van heldere en accurate facturen, snel antwoord op vragen en betrouwbare account managers.

De gemiddelde score van Delta was 90%, die van Nuon en Essent 81% die van Eneco 86%. Electrabel scoort 95%. Dat laatste bedrijf is er sinds 2002 ook het meest op vooruit gegaan: 11%. Essent heeft begin 2003 nauwelijks tevredener klanten dan in 2002.

bron Energeia

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.