Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug

Terug naar het nieuwsoverzicht

Overstapinformatie voor gedupeerde E-Part klanten

Consuwijzer, het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid, heeft veelgestelde vragen beantwoord over de intrekking van de vergunning van energiebedrijf E-Part. Zoals bericht heeft de toezichthouder op 9 november de vergunning ingetrokken van deze elektriciteitsleverancier. 

Vanwege het feit dat E-Part ook (nog) op Gaslicht.com en Energiewereld vermeld wordt, zijn deze vragen en antwoorden hier overgenomen terwille van gedupeerde klanten, die na tien werkdagen desgewenst online kunnen overstappen naar de leverancier van hun voorkeur.

Wanneer ontvang ik informatie van mijn nieuwe (nood)leverancier?
De NMa gaat ervan uit dat uw nieuwe (nood)leverancier u zo snel mogelijk informeert. U hoeft zich echter geen zorgen te maken als u niet direct bericht van uw nieuwe (nood)leverancier ontvangt. De leveringszekerheid van uw energie is immers gegarandeerd en uw nieuwe (nood)leverancier neemt OF uw oude contract met alle voorwaarden ongewijzigd over OF de (nood)leverancier zet de levering van energie voort onder zijn voorwaarden en tarieven.

In beide gevallen heeft u altijd – na de vensterperiode van 10 werkdagen - de mogelijkheid om met een opzegtermijn van 30 dagen over te stappen naar een leverancier van uw eigen keuze.

Welke stappen moet ik ondernemen?
U hoeft niet direct iets te doen, sterker nog: u mag in de vensterperiode van 10 werkdagen niets doen. Er wordt voor gezorgd dat u aan een (nood)leverancier wordt toegewezen. Na afloop van de vensterperiode kunt u zelf kiezen of u blijft bij uw nieuwe (nood)leverancier, of dat u overstapt naar een andere leverancier naar eigen keuze.

Blijf ik gewoon voorzien van stroom?
Ja, ook tijdens de vensterperiode van 10 werkdagen gaat de levering van elektriciteit aan u gewoon door. Indien nodig, staat de landelijk netbeheerder voor elektriciteit (TenneT) garant voor de levering, zodat u zeker elektriciteit blijft ontvangen. Het is wel noodzakelijk dat alle klanten van de weggevallen leverancier (E-Part) tijdelijk bij elkaar gehouden worden, om deze leveringszekerheid te kunnen garanderen. Dit betekent dat netbeheerders geen consumenten mogen ‘switchen’ van leverancier, ook niet indien hij daar expliciet om vraagt.

Tijdens de vensterperiode zal duidelijk worden of er een andere leverancier is die het klantenbestand en/of andere activiteiten van de wegvallende energieleverancier overneemt. Indien dat zo is, dan blijven de voorwaarden en tarieven van de wegvallende (uw ‘oude’) energieleverancier van toepassing op alle overgenomen klanten. In het geval dat u door de landelijke netbeheerder bent toebedeeld aan een nieuwe (nood)leverancier, kan deze u wel een nieuw contract aanbieden, maar u bent niet verplicht op dit aanbod in te gaan. Uw (nood)leverancier neemt de levering over na de vensterperiode van 10 werkdagen.

Is de leveringszekerheid na die 10 werkdagen ook nog gegarandeerd?
Ja, tijdens de vensterperiode van tien werkdagen wordt u ondergebracht bij een andere (nood)leverancier. Deze (nood)leverancier heeft een vergunning voor de levering van elektriciteit en/of gas aan kleinverbruikers. Dit betekent dat de NMa heeft getoetst of deze leverancier in staat is de levering aan kleinverbruikers te garanderen. Deze nieuwe (nood)leverancier zorgt ervoor dat u na de vensterperiode van 10 werkdagen uw energie geleverd blijft krijgen. Hiermee is de leveringszekerheid dus ook na werkdag 10 gegarandeerd.

Hoe zit het met een opzegtermijn?
Na afloop van de vensterperiode van 10 werkdagen, kunt u altijd met een opzegtermijn van 30 dagen van leverancier wisselen. Als u een contract voor onbepaalde duur heeft, is dit kosteloos. Als u een contract voor bepaalde duur heeft, kan hiervoor een opzegvergoeding in rekening worden gebracht.

Waarom mag ik niet van leverancier wisselen in de periode van 10 werkdagen?
Gedurende deze “vensterperiode” wordt bekeken of een andere energieleverancier de klanten kan overnemen. Indien dat niet lukt, worden alle klanten van de energieleverancier volgens een verdeelsleutel verdeeld over bestaande (nood)energieleveranciers. Het overstapverbod dient ervoor om dat proces soepel te laten verlopen.

Wat gebeurt er als een leverancier het klantenbestand van de wegvallende leverancier koopt?
Indien een andere leverancier het klantenbestand koopt, dan is deze nieuwe leverancier verplicht om de contracten en de voorwaarden over te nemen. Dit betekent voor u dat uw oude contractvoorwaarden en dus ook uw oude tarieven gewoon gehandhaafd blijven. Uiteraard mag uw nieuwe leverancier u wel nieuwe aanbiedingen doen, maar daar hoeft u niet op te reageren. U mag in een dergelijk geval wel met inachtneming van een opzegtermijn overstappen naar een andere aanbieder. U dient echter wel rekening te houden met een evt. opzegvergoeding als u een contract voor bepaalde duur heeft.

Ik vind het belangrijk dat ik altijd groene stroom heb. Wordt hiermee rekening gehouden?
Nee, het belang van leveringszekerheid staat voorop. Indien u wordt toebedeeld aan een andere (nood)leverancier, dan is deze verplicht om u een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden. Dit kan groene stroom zijn, maar dat hoeft niet. Indien u groene stroom belangrijk vindt, dan adviseren wij dat u zich aanmeldt bij een nieuwe leverancier van groene stroom, na de vensterperiode van 10 werkdagen.

Geldt dit ook voor gas?
Nee, E-part (de wegvallende leverancier) levert alleen elektriciteit aan haar klanten.

Moet ik nog meterstanden doorgeven?
Nee, u hoeft geen meterstanden door te geven. Uw meterstanden worden geschat en deze waarden worden gebruikt voor verrekeningen tussen leveranciers. U kunt natuurlijk altijd uw meterstanden noteren. Alleen als u een bijzonder verbruikspatroon heeft, adviseren wij u om dat te doen.

Kan ik financiële schade oplopen of extra rekeningen krijgen?
Nee, het is niet mogelijk dat u extra rekeningen krijgt of nogmaals rekeningen moet betalen die u al betaald heeft. Hiervoor zijn regelingen getroffen in de wetgeving. Het is natuurlijk wel zo dat u nog openstaande rekeningen moet betalen.

Ik heb nog geld tegoed van mijn ‘oude’ energieleverancier; wat moet ik daarvoor doen?
Als u nog geld tegoed heeft van de wegvallende energieleverancier, kunt u dit via een civielrechtelijke vordering verhalen op dit bedrijf. Indien u een rechtsbijstand verzekering heeft afgesloten, adviseren wij u om hierover contact op te nemen met uw verzekeraar.

Indien een andere leverancier het klantenbestand van de wegvallende energieleverancier koopt, dan is deze nieuwe leverancier verplicht om de contracten en de voorwaarden over te nemen. Dit betekent dat u het geld kunt vorderen bij de nieuwe leverancier.

Ik was vroeger klant bij E-part, maar ontvang nu van de NMa toch bericht over de intrekking van de vergunning van E-part. Wat moet ik doen?
U kunt het beste contact opnemen met uw huidige leverancier en aan hem doorgeven dat u dit bericht hebt ontvangen. Het kan zo zijn dat u nog – ten onrechte – als klant bij E-part geregistreerd staat. Dit kan uw huidige leverancier voor u laten aanpassen.

Deel dit artikel op:

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.