Wij vergelijken. Jij bespaart.
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 22.00 uur

Terug naar het nieuwsoverzicht

Overstappen: hoe werkt dat?

door Jeanet Woldring 3 reacties

Stapt u ieder jaar over? Dan weet u waarschijnlijk precies hoe het werkt en waar u op moet letten. Bent u niet zo’n doorgewinterde overstapper, dan zetten we hier de belangrijkste overstap-weetjes op een rij.

Wist u dat…
- … uw nieuwe energieleverancier uw huidige contract opzegt?
De nieuwe leverancier zal uw huidige contract voor u opzeggen. Als u zich aanmeldt, heeft u hier dus geen omkijken meer naar.

- … uw nieuwe energieleverancier ook de einddatum van uw contract aanhoudt?
In een landelijk register kunnen energieleveranciers de einddatum van uw stroom- en gascontract aanvragen. Valt die binnen de termijn die uw nieuwe leverancier stelt, dan houdt deze de einddatum van uw contract als ingangsdatum aan.

-... het soms voordeliger kan zijn contractbreuk te plegen?
Is het prijsvoordeel bij een overstap groter dan de opzegvergoeding, dan is het voordeliger om contractbreuk te plegen. Soms betaalt uw nieuwe leverancier zelfs de opzegvergoeding. Ga wel na of u uw eventuele welkomstpremie van uw oude leverancier misloopt bij een voortijdige wisseling.

- … uw voorschot vanzelf wordt aangepast bij een overstap?
De nieuwe energieleverancier zal op basis van het verbruik van de afgelopen drie jaar uw voorschot vaststellen bij een overstap. Als het goed is, zal uw voorschot dus kloppend zijn met uw verbruik, en hoeft u dit niet bij te laten stellen.

- … Gaslicht.com en Energiewereld nieuwe aanmeldformulieren hebben?
We zijn druk bezig geweest om onze formulieren nóg gebruiksvriendelijker en duidelijker te maken. Zo kunt u sneller en eenvoudiger overstappen.

- … in het aanmeldformulier een tijdslijn is opgenomen?
Onderaan de pagina vindt u een ‘tijdslijn’, zodat u weet wat u kunt verwachten van uw nieuwe leverancier. Zo ziet u in een oogopslag hoelang uw overstap duurt, en wat de nieuwe leverancier voor u gaat doen.

- … Gaslicht.com en Energiewereld altijd openstaan voor suggesties, vragen of opmerkingen?
Mocht u iets tegenkomen dat niet werkt, of wilt u graag iets kwijt over onze website, dan kunt u dat eenvoudig en snel doen via ons contactformulier, of even mailen naar info@gaslicht.com.

Deel dit artikel op:

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.

Reacties (3)

Geplaatst door: Aad ()

Ruim een jaar geleden wilde ik overstappen naar Dong.
Ik had inmiddels bewust aan energiebesparing gedaan, en had het laatste jaar maar de helft aan stroom verbruikt, in vergelijking met de jaren daarvoor. Mijn maandbedrag zou dus sowieso lager uit moeten vallen. Bij Dong bleken ze echter het verbruiksgemiddelde van de afgelopen 15 jaar te nemen. Ondanks mijn aantoonbare lagere verbruik, kon dat niet veranderd worden. Pas na 1 jaar, bij de eindnota, zou ik het teveel betaalde terugkrijgen. Ik ben daar dus maar geen klant geworden. Bij Delta doen ze het ook niet over de afgelopen 3 jaar. Daar schatten ze het uit de losse pols: meer dan het dubbele. En verlagen is er niet bij. Pas na veel gezeur en mijn besluit om de overstap dan maar ongedaan te maken, kon het maandbedrag omlaag.

Geplaatst door: R. Blok ()

Je geeft bij Greenchoice je meterstanden door en komt van Nuon. Gas rekent NUON wel goed me jouw meterstand maar elektra verzinnen ze een ander veel te hoge meterstand om nog flink wat dure Kwh aan je te verkopen....Waar zijn onze ministers, wie zitten er in de raad van bestuur van deze bedrijven?

Geplaatst door: willem kranendonk ()

Ik ben net weer overgestapt (Gas en Electr.), maar Essent heeft mijn nieuwe voorschotbedrag niet berekend over drie jaar afgelopen verbruik zoals u schrijft, maar uit de losse pols verdriedubbeld... Bij klagen kon het niet verder verlaagd worden dan tot 75,- per maand voorlopig. Pas over enige maanden mag ik opnieuw een verzoek tot verlaging indienen op grond van lopende verbruiksgegevens.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.