Oxxio komt met slimme meters
Leestijd: 2 minuten
Oxxio gaat eind dit jaar 20.000 klanten voorzien van een “slimme meter”. Het energiebedrijf treft momenteel voorbereidingen voor het opzetten van een meetbedrijf voor elektriciteit en gas.
De “slimme meter”, die bij de klant wordt geïnstalleerd, verstuurt meetgegevens via het mobiele telecommunicatienet naar het energiebedrijf. Alle meetgegevens worden bewaard in het geheugen van de elektronische meter, die vervolgens op afstand kunnen worden uitgelezen. De meterstanden hoeven daardoor nooit meer doorgebeld, gemaild of opgestuurd worden. Voor de huur van de meter en de meetdiensten zullen overeenkomen met de huidige tarieven bij bestaande energiebedrijven. Verder zullen er geen extra kosten in rekening worden gebracht voor het vervangen van de meter. Oxxio wil de “slimme meter” aanbieden aan zowel haar eigen klanten als aan klanten van andere energieleveranciers.
De “slimme meter” heeft voor klanten veel voordelen volgens Oxxio. Zo hoeven de meterstanden niet meer doorgegeven te worden en zijn er geen problemen meer met te late of onjuiste eindafrekeningen. Ook heeft de klant de mogelijkheid energie te besparen doordat er online inzage is in het energieverbruik en de kosten daarvan. Andere toekomstige mogelijkheden van de meter zijn een maandelijkse elektronische afrekening op basis van de gemeten waarden, een energiecontract “op maat”, variabele tarieven en de bewaking van de betrouwbaarheid van de energievoorziening.
De belangrijkste reden voor het oprichten van een meetbedrijf is het feit dat het voor een energieleverancier als Oxxio noodzakelijk is om de beschikking te hebben over de juiste meetinformatie.
Erik de Heus, de baas van Oxxio, geeft als commentaar: “De introductie van een eigen meetbedrijf is met name ingegeven door onze wens om onafhankelijk te zijn als het gaat om de operationele processen. De huidige situatie, waarbij wij de informatie voor onder meer het opmaken van nota’s verkrijgen van derden, kan leiden tot vertraging en fouten en is daarom onwenselijk. Door het opzetten van een meetbedrijf zorgen we ervoor dat we alles in eigen beheer hebben. Daardoor beschikken we veel sneller over de juiste informatie, wat tot gevolg heeft dat wij onze klanten beter en sneller van dienst kunnen zijn. Het is daarbij noodzakelijk dat er sprake is van een vrije metermarkt, omdat op die manier onafhankelijke energieleveranciers zelf invloed kunnen blijven uitoefenen op het tijdstip en de wijze waarop meetdata worden ontvangen. Momenteel ondervinden wij namelijk nog teveel hinder van de gebrekkige informatie-uitwisseling vanuit de netbeheerders. Bovendien past een vrije metermarkt goed in het totale proces van de energieliberalisering.”
Laatste nieuws
-
ACM: Steeds meer onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen
12 april 2024 Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dat me...
-
Warmtetarieven ondanks koppeling vaak hoger dan gasprijzen
29 maart 2024 Volgens een analyse van Gaslicht.com blijkt echter dat consumenten met een warmteaansluiting vaak me...
-
Gaslicht.com winnaar Shopping Awards 2024
28 maart 2024 Na winst in 2021 en 2022 heeft Gaslicht.com ook in 2024 weer een Shopping Award gewonnen! Gaslicht.c...
-
Zonnepanelenbezitters snakken naar duidelijke regels en zekerheid vanuit overheid
27 maart 2024 Uit een analyse van Gaslicht.com blijkt dat de financiële voordelen van zonnepanelen het afgelopen h...
-
ACM: sluit geen energiecontract af via de telefoon
15 maart 2024 Energiecontracten die per telefoon worden verkocht zijn eigenlijk altijd te duur, stelt de ACM. Wat ...